Bu çalışmada mermer toz ve parça atıklarının yol inşaatında değerlendirilebilirliği araştırılmıştır. Parça atıkların yol temel tabakasında, toz atıkların ise zemin toprağı içerisine karıştırılarak stabilizasyonda kullanılabilirliği test edilmiştir. Testlerde tane boyutu, özgül ağırlık, Atterberg limit, Proctor, permeabilite, Kaliforniya taşıma oranı, kohezyon, içsel sürtünme ve dinamik üç eksenli basınç değerleri belirlenmiştir. Bunların yanında mermer üretimi esnasında kirleticilerin içerisine karıştığı toz atıklar için çevre ve ekolojik açıdan liç deneyleri ile risk değerlendirmesi yapılmıştır. Analiz sonuçlarından toz atıkların zemin stabilizasyonunu artırdığı ve ince taneli atıkların iyi performans gösterdiği belirlenmiştir. Genellikle homojen tane dağılımına sahip atıklar mukavemeti artırmıştır. Çevresel risk açısından genel olarak toz atık-zemin karışımlarının sınırları aşmadığı, hatta bazı kirleticileri bünyesinde tutarak bırakmadığı ve yer altı suları için kirletici etki göstermediği gözlemlenmiştir. Parça atıklar için elde edilen analiz sonuçlarında, temel tabakası için yollar fenni şartnamesinde belirtilen şartların sağlandığı, ancak traverten gibi yumuşak yapıya sahip parça atıkların don etkisi göstermeyen sıcak bölgelerde kullanılmasının daha uygun olacağı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Mermer atıkları, Liç, Stabilizasyon, Yol üstyapısı, Granüler malzemeler, Kesme kutusu.
Marble dust and marble waste pieces were investigated for being of use for the road constructions in this study. The use of waste pieces on the road base of roads and the use of marble dust mixed with the soil for its stabilization have been tested. In these tests, the values of grain size, specific gravity, Atterberg Limit, Proctor, permeability, California Bearing ratio, cohesion, friction angle and dynamic triaxial test were determined. Besides, during the procession of marble, leach tests and risk evaluation from the point of environmental and ecological views have been made for the dust wastes into which some polluters are mixed. From the test results, it was determined that dust wastes increase the stabilization of the soils and fine grain wastes show good performance. Generally, the wastes with homogeneous grain distribution increase the strength of soils. In terms of environmental risk, soils with dust admixtures generally do not go beyond the limit values and even it was observed that they hold some pollutants so that they can not become free to pollute the ground water. At the end of analysis results from the particular wastes, the properties of the road technical standards are provided fort he road sub bases, but it was observed that soft particular wastes like travertine will be better to use in hot regions not showing frozen effect. Key Words: Marble wastes, Leaching, Stabilisation, Flexible pavements, Granular materials, Direct shear.
Tez (Doktora) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 2008.
Kaynakça var.
Bu çalışmada mermer toz ve parça atıklarının yol inşaatında değerlendirilebilirliği araştırılmıştır. Parça atıkların yol temel tabakasında, toz atıkların ise zemin toprağı içerisine karıştırılarak stabilizasyonda kullanılabilirliği test edilmiştir. Testlerde tane boyutu, özgül ağırlık, Atterberg limit, Proctor, permeabilite, Kaliforniya taşıma oranı, kohezyon, içsel sürtünme ve dinamik üç eksenli basınç değerleri belirlenmiştir. Bunların yanında mermer üretimi esnasında kirleticilerin içerisine karıştığı toz atıklar için çevre ve ekolojik açıdan liç deneyleri ile risk değerlendirmesi yapılmıştır. Analiz sonuçlarından toz atıkların zemin stabilizasyonunu artırdığı ve ince taneli atıkların iyi performans gösterdiği belirlenmiştir. Genellikle homojen tane dağılımına sahip atıklar mukavemeti artırmıştır. Çevresel risk açısından genel olarak toz atık-zemin karışımlarının sınırları aşmadığı, hatta bazı kirleticileri bünyesinde tutarak bırakmadığı ve yer altı suları için kirletici etki göstermediği gözlemlenmiştir. Parça atıklar için elde edilen analiz sonuçlarında, temel tabakası için yollar fenni şartnamesinde belirtilen şartların sağlandığı, ancak traverten gibi yumuşak yapıya sahip parça atıkların don etkisi göstermeyen sıcak bölgelerde kullanılmasının daha uygun olacağı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Mermer atıkları, Liç, Stabilizasyon, Yol üstyapısı, Granüler malzemeler, Kesme kutusu.
Marble dust and marble waste pieces were investigated for being of use for the road constructions in this study. The use of waste pieces on the road base of roads and the use of marble dust mixed with the soil for its stabilization have been tested. In these tests, the values of grain size, specific gravity, Atterberg Limit, Proctor, permeability, California Bearing ratio, cohesion, friction angle and dynamic triaxial test were determined. Besides, during the procession of marble, leach tests and risk evaluation from the point of environmental and ecological views have been made for the dust wastes into which some polluters are mixed. From the test results, it was determined that dust wastes increase the stabilization of the soils and fine grain wastes show good performance. Generally, the wastes with homogeneous grain distribution increase the strength of soils. In terms of environmental risk, soils with dust admixtures generally do not go beyond the limit values and even it was observed that they hold some pollutants so that they can not become free to pollute the ground water. At the end of analysis results from the particular wastes, the properties of the road technical standards are provided fort he road sub bases, but it was observed that soft particular wastes like travertine will be better to use in hot regions not showing frozen effect. Key Words: Marble wastes, Leaching, Stabilisation, Flexible pavements, Granular materials, Direct shear.