Trafik ve çevre faktörleri, bitümlü kaplamaların kısa sürede bozulmasına neden olmaktadır. Bitümlü kaplamalarda sıcak iklim koşullarından kaynaklanan bozulmalar; tekerlek izi, kusma, çatlaklar ve şekil değiştirme olarak ortaya çıkmaktadır. Yöresel iklim koşullan ve sıcaklık değişimleri gerektiği ölçüde dikkate alınmadığı için üstyapı beklenen performansta hizmet verememektedir. Bu çalışmada tekrarlı indirekt çekme yükleme deney aleti ile asfalt-agrega karışımlarının yorulma davranışı ve plastik deformasyonu ile ilgili deneyler yapılmıştır. Yol üstyapı analitik tasarımında kullanılan iki tür bozulma vardır: Plastik deformasyon ve yorulma. Yorulma bozulması, tekrarlı trafik yükleri altında oluşan çekme gerilmelerinin doğurduğu bir sonuçtur. Plastik deformasyon ise tekrarlı yüklemeler sonucunda oluşan kalıcı deformasyonların birikerek toplam plastik deformasyonların belli bir kritik değeri aşmasının bir sonucudur. Plastik deformasyonun artması ile birlikte yolda tekerlek izi oluşumu da açıkça ortaya konmuştur. Asfalt- agrega karışımlarının plastik deformasyon hassasiyetleri ve yorulma davranışları bilinirse, analitik yol üstyapı tasarımı yapılabilmektedir. Bu amaçla, karışım özellikleri bilinen asfalt-agrega karışımlarının yükleme- yorulma ömrü ilişkileri ve yükleme sayısı- düşey plastik şekil değiştirme ilişkileri gözlenmiştir. Deney sonuçlarından yararlanarak karışım değişkenlerinin etkisi karşılaştırılmıştır. Anahtar Kelimeler: Esnek üstyapı, Plastik deformasyon, Yorulma, Sıcak iklimlerde BSK performansı.
Traffic and environmental factors demolishes the bituminous mixtures in a very short time. Nevertheless the commonly encountered distresses such as rutting,fatigue and low temperature cracking occurring in pavements due to increase in axle loads, heavy traffic decrease the expected performance and service life of the roads which is related to the aging property of the asphalt binder. Besides, since local climatic conditions and temperature changes are not considered throughly, pavements designed by this method exhibit inferior performance than expected. In this study, a repeated load indirect tensile test equipment was used for plastic deformation tests and fatigue tests of asphalt-aggregate mixes. There are two distress mode for analytical design method for asphalt- aggregate mixes: first, sensitivity to plastic deformation and second, fatigue behaviour. Repeated traffic loading causes the tensile stres which is main factor of fatigue distress underneath each the asphalt layer. Plastic deformation which is unrecoverable is caused by repeated traffic loading. While the amount of plastic deformation increases, at the same time rutting will increases too. If sensitivity to plastic deformation and fatigue behaviour of asphalt-aggregate mixes are known, the analytical design of pavement could be done. For this reason, sensitivity to plastic deformation and fatigue behaviour for asphalt-aggregate mixes characteristics were tested. The results of tests were analysed to determine the fatigue life and plastic deformation (strain) behaviour. The effects of mix variables were analysed. Key Words: Flexible pavement, Plastic deformation, Fatigue, HMA Performance in hot climates.
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 2009.
Kaynakça var.
Trafik ve çevre faktörleri, bitümlü kaplamaların kısa sürede bozulmasına neden olmaktadır. Bitümlü kaplamalarda sıcak iklim koşullarından kaynaklanan bozulmalar; tekerlek izi, kusma, çatlaklar ve şekil değiştirme olarak ortaya çıkmaktadır. Yöresel iklim koşullan ve sıcaklık değişimleri gerektiği ölçüde dikkate alınmadığı için üstyapı beklenen performansta hizmet verememektedir. Bu çalışmada tekrarlı indirekt çekme yükleme deney aleti ile asfalt-agrega karışımlarının yorulma davranışı ve plastik deformasyonu ile ilgili deneyler yapılmıştır. Yol üstyapı analitik tasarımında kullanılan iki tür bozulma vardır: Plastik deformasyon ve yorulma. Yorulma bozulması, tekrarlı trafik yükleri altında oluşan çekme gerilmelerinin doğurduğu bir sonuçtur. Plastik deformasyon ise tekrarlı yüklemeler sonucunda oluşan kalıcı deformasyonların birikerek toplam plastik deformasyonların belli bir kritik değeri aşmasının bir sonucudur. Plastik deformasyonun artması ile birlikte yolda tekerlek izi oluşumu da açıkça ortaya konmuştur. Asfalt- agrega karışımlarının plastik deformasyon hassasiyetleri ve yorulma davranışları bilinirse, analitik yol üstyapı tasarımı yapılabilmektedir. Bu amaçla, karışım özellikleri bilinen asfalt-agrega karışımlarının yükleme- yorulma ömrü ilişkileri ve yükleme sayısı- düşey plastik şekil değiştirme ilişkileri gözlenmiştir. Deney sonuçlarından yararlanarak karışım değişkenlerinin etkisi karşılaştırılmıştır. Anahtar Kelimeler: Esnek üstyapı, Plastik deformasyon, Yorulma, Sıcak iklimlerde BSK performansı.
Traffic and environmental factors demolishes the bituminous mixtures in a very short time. Nevertheless the commonly encountered distresses such as rutting,fatigue and low temperature cracking occurring in pavements due to increase in axle loads, heavy traffic decrease the expected performance and service life of the roads which is related to the aging property of the asphalt binder. Besides, since local climatic conditions and temperature changes are not considered throughly, pavements designed by this method exhibit inferior performance than expected. In this study, a repeated load indirect tensile test equipment was used for plastic deformation tests and fatigue tests of asphalt-aggregate mixes. There are two distress mode for analytical design method for asphalt- aggregate mixes: first, sensitivity to plastic deformation and second, fatigue behaviour. Repeated traffic loading causes the tensile stres which is main factor of fatigue distress underneath each the asphalt layer. Plastic deformation which is unrecoverable is caused by repeated traffic loading. While the amount of plastic deformation increases, at the same time rutting will increases too. If sensitivity to plastic deformation and fatigue behaviour of asphalt-aggregate mixes are known, the analytical design of pavement could be done. For this reason, sensitivity to plastic deformation and fatigue behaviour for asphalt-aggregate mixes characteristics were tested. The results of tests were analysed to determine the fatigue life and plastic deformation (strain) behaviour. The effects of mix variables were analysed. Key Words: Flexible pavement, Plastic deformation, Fatigue, HMA Performance in hot climates.