Dünyadaki doğal kaynaklar; yıllar geçtikçe nüfus artışına ve hızlı sanayileşmeye bağlı olarak azalırken, gereklilikleri her geçen gün artmaktadır. Atık malzemelerin özellikle karayolu inşaatların değerlendirilmesi doğal kaynakların tükenmesiyle, bu malzemelerin üretimi ve işlenmesi sırasında oluşan yan ürünleri ve atık malzemeleri yeniden değerlendirilerek kullanmak hem çevre hem de ülke ekonomisi adına birçok fayda sağlamaktadır. Bu çalışmada, volkanik cüruf, hurda cam ve cam şişe atıkları esnek üstyapılarda filler malzemesi olarak kullanılabilirliği araştırılmış ve geleneksel olarak kullanılan kırmataş tozu ile karşılaştırması yapılmıştır. Tez iki aşamalı deneylerden oluşmaktadır. Birinci aşama olan; sabit filler oranı (%7) ve bitüm oranı %4,0, 4,5, 5,0, 5,5, 6,0 ve 6,5 kullanılarak oluşturulan asfalt betonu karışımların optimum bitüm yüzdesi Marshall stabilite deneyleri ile belirlenmiştir. İkinci aşamasında ise farklı filler malzemeleri ile hazırlanmış karışımlar için optimum bitüm oranı ve %5, 6, 7, 8 ve 9 filler oranı ile üretilen numuneler üzerinde Marshall stabilite deneyleri uygulanmış ve elde edilen sonuçlar geleneksel olarak kullanılan kırmataş tozu malzemesi ile karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, ekonomik ve çevresel faktörler düşünüldüğünde kırmataş tozu yerine filler olarak hurda cam tozu, cam şişe tozu ve volkanik cüruf tozunun değerlendirilebileceği tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Mineral Filler, Asfalt Betonu, Cam Atıkları, Volkanik Cüruf, Marshall Stabilite Deneyi.
While the natural resources of the world is decreasing because of continuously increasing world population and rapid industrialization, necessity of the natural resources is increasing. Usage of waste materials and by-products of various manufactory process in highway constructions has substantial benefits for countries both environmentally and economically considering the fact that natural resources are getting exhausted day by day. In this study, the usage of volcanic slag, cullet and glass bottles were investigated as filler material and compared with traditionally used crushed stone dust. This thesis consists of two-stage experiments. In the first stage, the optimum percentage of bitumen was determined by Marshall Stability tests using constant mineral filler ratio of 7 percent and asphalt cement ratio of 4.0, 4.5, 5.0, 5.5, 6.0, and 6.5 percents in asphalt mixture preparations. In the second stage, the asphalt mixture samples were prepared with the optimum ratio of bitumen and 5, 6, 7, 8 and 9 percent filler ratios containing different fillers materials that were performed by Marshall Stability test too. Finally the results of both stages of experiments were compared with traditionally used crushed stone dust filler material specimen results. As a result, it was concluded that volcanic slag, cullet and glass bottles wastes could be used as mineral filler instead of crushed stone dust mineral filler in asphalt mixtures if the economical and environmental factors are in favor of using them. Key Words: Mineral Filler, Asphalt Concrete, Cullet, Glass Bottle Wastes, Volcanic Slag, Marshall Stability Test.
Tez (Yüksek Lisans)- Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 2011.
Kaynakça var.
Dünyadaki doğal kaynaklar; yıllar geçtikçe nüfus artışına ve hızlı sanayileşmeye bağlı olarak azalırken, gereklilikleri her geçen gün artmaktadır. Atık malzemelerin özellikle karayolu inşaatların değerlendirilmesi doğal kaynakların tükenmesiyle, bu malzemelerin üretimi ve işlenmesi sırasında oluşan yan ürünleri ve atık malzemeleri yeniden değerlendirilerek kullanmak hem çevre hem de ülke ekonomisi adına birçok fayda sağlamaktadır. Bu çalışmada, volkanik cüruf, hurda cam ve cam şişe atıkları esnek üstyapılarda filler malzemesi olarak kullanılabilirliği araştırılmış ve geleneksel olarak kullanılan kırmataş tozu ile karşılaştırması yapılmıştır. Tez iki aşamalı deneylerden oluşmaktadır. Birinci aşama olan; sabit filler oranı (%7) ve bitüm oranı %4,0, 4,5, 5,0, 5,5, 6,0 ve 6,5 kullanılarak oluşturulan asfalt betonu karışımların optimum bitüm yüzdesi Marshall stabilite deneyleri ile belirlenmiştir. İkinci aşamasında ise farklı filler malzemeleri ile hazırlanmış karışımlar için optimum bitüm oranı ve %5, 6, 7, 8 ve 9 filler oranı ile üretilen numuneler üzerinde Marshall stabilite deneyleri uygulanmış ve elde edilen sonuçlar geleneksel olarak kullanılan kırmataş tozu malzemesi ile karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, ekonomik ve çevresel faktörler düşünüldüğünde kırmataş tozu yerine filler olarak hurda cam tozu, cam şişe tozu ve volkanik cüruf tozunun değerlendirilebileceği tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Mineral Filler, Asfalt Betonu, Cam Atıkları, Volkanik Cüruf, Marshall Stabilite Deneyi.
While the natural resources of the world is decreasing because of continuously increasing world population and rapid industrialization, necessity of the natural resources is increasing. Usage of waste materials and by-products of various manufactory process in highway constructions has substantial benefits for countries both environmentally and economically considering the fact that natural resources are getting exhausted day by day. In this study, the usage of volcanic slag, cullet and glass bottles were investigated as filler material and compared with traditionally used crushed stone dust. This thesis consists of two-stage experiments. In the first stage, the optimum percentage of bitumen was determined by Marshall Stability tests using constant mineral filler ratio of 7 percent and asphalt cement ratio of 4.0, 4.5, 5.0, 5.5, 6.0, and 6.5 percents in asphalt mixture preparations. In the second stage, the asphalt mixture samples were prepared with the optimum ratio of bitumen and 5, 6, 7, 8 and 9 percent filler ratios containing different fillers materials that were performed by Marshall Stability test too. Finally the results of both stages of experiments were compared with traditionally used crushed stone dust filler material specimen results. As a result, it was concluded that volcanic slag, cullet and glass bottles wastes could be used as mineral filler instead of crushed stone dust mineral filler in asphalt mixtures if the economical and environmental factors are in favor of using them. Key Words: Mineral Filler, Asphalt Concrete, Cullet, Glass Bottle Wastes, Volcanic Slag, Marshall Stability Test.