Bu doktora tez çalışmasında havalimanları terminal binaları, binaların kapasiteleri ve kapasiteyi etkileyen faktörler incelendi. Farklı ölçekteki havalimanı terminal binaları araştırılarak, terminal binalarının fonksiyonel yapısı ve işleyişi incelenerek literatür çalışmalarıyla karşılaştırıldı.Havalimanı terminal binalarının mekânlara bağlı olarak farklılık gösterebilen mekânsal fonksiyonlarının tüm havalimanı fonksiyonlarını etkilediği saptandı. Terminal binalarının fonksiyonlarındaki olumlu ya da olumsuz yöndeki herhangi bir değişimin terminal binasının işleyişini etkilediği gözlendi. Bu etkinin terminal binası kapasitesine yansıması incelendi. Havalimanı terminal binaları incelenirken yapılan gözlemler ve incelemeler sonucunda Arcport adlı program geliştirildi. Arcport ile yapılan incelemeler sonucunda kapasiteyi etkileyen temel faktörler çıkarıldı. Bu faktörlerin terminal binası kapasitesini etkileme düzeyleri ayrıntılı olarak incelendi. Terminal kapasitesini olumsuz yönde etkileyen faktörlerin uygulanabilir düzenlemeler ve iyileştirmelerle, sistemin toplam kapasitesi üzerindeki etkileri araştırıldı. Arcport ile yapılan analizler sonucunda, literatürdeki kapasite hesaplarına atıf yapılarak hazırlanmış uluslararası standartlara göre geliştirilen kapasite hesap yöntemlerine farklı bir teorik bakış açısı getirildi.Terminal binası kapasitesini mekânsal olarak detaylandırabilen, yapılacak düzenlemelerin kapasiteye etkisini analiz ederek sonucu anında güncelleyebilen, hedeflenen kapasite ve yolcu hacmine ulaşabilmek için izin verilen değişkenlerin olması gereken alt sınırları hesaplayabilen Arcport yazılımı ile yeni ve farklı fonksiyonlarda terminal binaları tasarlandı. Yeni tasarlanan bu terminal binaları Arcport ile incelenerek, havalimanı terminal binaları için mekânsal ve fonksiyonel olarak en uygun tasarım yöntemi bulundu.
Anahtar Kelimeler: Havalimanı, Terminal Binaları, Kapasite, Sayısal Tasarım
In this PhD study, airports terminal buildings, the capacity of the buildings, and the factors affected the capacity were searched. The terminal buildings with different scala and size were investigated and compared literature works in their functional structure and functioning. It was determined that the airport terminal buildins may vary and their spatial functions affect all airport functions. It was observed that any positive or negative change in the functions of terminal buildings affected the operation of terminal building. It was studied that the reflection of this effect to Terminal building capacity. A program called Arcport was developed as a result of observations and studies while investigating the airport terminal buildings. The main factors affecting the capacity were removed as a result of investigating studies by Arcport. The influence levels of these factors to terminal building capacity was investigated in detail. Applicable regulations and the factors which negatively affect the capacity of the terminal, with improvements on the total capacity of the system were investigated. As a result of analysis with Arcport, a different and therotical perspective was developed to capacity calculation methods developed according to international standards refering to capacity accounts in the literature. With Arcport software, can calculate and be detailed necessary lower limits sould be allowed variables to target the volume and capacity, new and different functioned terminal buildings were designed. These terminal buildings just designed were evaluated by Arcport and owing to that the most suitable designing method found as spatial and functional for the airport terminal buildings.
Keywords: Airport, Airport Terminal Building, Capacity, Digital Design
Tez ( Doktora) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 2012.
Kaynakça var.
Bu doktora tez çalışmasında havalimanları terminal binaları, binaların kapasiteleri ve kapasiteyi etkileyen faktörler incelendi. Farklı ölçekteki havalimanı terminal binaları araştırılarak, terminal binalarının fonksiyonel yapısı ve işleyişi incelenerek literatür çalışmalarıyla karşılaştırıldı.Havalimanı terminal binalarının mekânlara bağlı olarak farklılık gösterebilen mekânsal fonksiyonlarının tüm havalimanı fonksiyonlarını etkilediği saptandı. Terminal binalarının fonksiyonlarındaki olumlu ya da olumsuz yöndeki herhangi bir değişimin terminal binasının işleyişini etkilediği gözlendi. Bu etkinin terminal binası kapasitesine yansıması incelendi. Havalimanı terminal binaları incelenirken yapılan gözlemler ve incelemeler sonucunda Arcport adlı program geliştirildi. Arcport ile yapılan incelemeler sonucunda kapasiteyi etkileyen temel faktörler çıkarıldı. Bu faktörlerin terminal binası kapasitesini etkileme düzeyleri ayrıntılı olarak incelendi. Terminal kapasitesini olumsuz yönde etkileyen faktörlerin uygulanabilir düzenlemeler ve iyileştirmelerle, sistemin toplam kapasitesi üzerindeki etkileri araştırıldı. Arcport ile yapılan analizler sonucunda, literatürdeki kapasite hesaplarına atıf yapılarak hazırlanmış uluslararası standartlara göre geliştirilen kapasite hesap yöntemlerine farklı bir teorik bakış açısı getirildi.Terminal binası kapasitesini mekânsal olarak detaylandırabilen, yapılacak düzenlemelerin kapasiteye etkisini analiz ederek sonucu anında güncelleyebilen, hedeflenen kapasite ve yolcu hacmine ulaşabilmek için izin verilen değişkenlerin olması gereken alt sınırları hesaplayabilen Arcport yazılımı ile yeni ve farklı fonksiyonlarda terminal binaları tasarlandı. Yeni tasarlanan bu terminal binaları Arcport ile incelenerek, havalimanı terminal binaları için mekânsal ve fonksiyonel olarak en uygun tasarım yöntemi bulundu.
Anahtar Kelimeler: Havalimanı, Terminal Binaları, Kapasite, Sayısal Tasarım
In this PhD study, airports terminal buildings, the capacity of the buildings, and the factors affected the capacity were searched. The terminal buildings with different scala and size were investigated and compared literature works in their functional structure and functioning. It was determined that the airport terminal buildins may vary and their spatial functions affect all airport functions. It was observed that any positive or negative change in the functions of terminal buildings affected the operation of terminal building. It was studied that the reflection of this effect to Terminal building capacity. A program called Arcport was developed as a result of observations and studies while investigating the airport terminal buildings. The main factors affecting the capacity were removed as a result of investigating studies by Arcport. The influence levels of these factors to terminal building capacity was investigated in detail. Applicable regulations and the factors which negatively affect the capacity of the terminal, with improvements on the total capacity of the system were investigated. As a result of analysis with Arcport, a different and therotical perspective was developed to capacity calculation methods developed according to international standards refering to capacity accounts in the literature. With Arcport software, can calculate and be detailed necessary lower limits sould be allowed variables to target the volume and capacity, new and different functioned terminal buildings were designed. These terminal buildings just designed were evaluated by Arcport and owing to that the most suitable designing method found as spatial and functional for the airport terminal buildings.
Keywords: Airport, Airport Terminal Building, Capacity, Digital Design