Denetimsiz kavşakların kapasitesinin hesaplanmasında, kavşak işletim sistemleri ve trafik güvenliği incelemelerinde araçlar arasındaki boşlukların dağılımlarının mikro ölçekte incelenmesi gereklidir. Bu tez çalışmasında Isparta İli şehir merkezinde seçilen dört adet sinyalizasyonsuz üç kollu eşdüzey kavşak incelenmiştir. Kavşaklardan geçen araçlar arasındaki zaman cinsinden boşluklar ve kavşaklarla ilgili diğer veriler ölçülerek elde edilmiştir. Ana yol akımındaki zaman cinsinden boşlukları değerlendirebilmek için Negatif Üssel, Ötelenmiş Negatif Üssel, Lognormal, Gama ve Cowan M3 dağılımları kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre seçilen kavşaklarda, araçlar arasındaki zaman cinsinden aralık değerlerini en iyi temsil eden dağılım belirlenmeye çalışılmıştır. İncelenen dağılımlardan en başarılı sonuçlar veren dağılımların üssel dağılımlar olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kavşak akımı, Sinyalizasyonsuz kavşaklar, İstatistiksel Dağılımlar, Zaman cinsinden boşluk, Üssel dağılımlar, Trafik akım modellemesi.
In a traffic flow, in terms of traffic safety analysis and intersections facility systems, the arrangement of the the signalized intersections, the estimation of the capacity of unsignalized intersections, analyzing the time headway distribution is very important. In this study, as a result of the observations made in the city called Isparta, four intersections have been chosen at very important points. Distribution of headways at these intersections are evaluated for each lane. To evaluate the time headway distribution, negative exponantial, shifted negative exponantial,lognormal, gamma and cowan M3 distributions have been used. According to these results, the best statistically distribution for the time headways at these unsignalized intersections is tried to find. Exponantial distributions are found to be the best statistically distributions than the others for time headways.
Keywords: Traffic Flow Modelling, Unsignalized Intersections, Statistically Distributions, Time Headway, Exponantial Distributions
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 2014.
Kaynakça var.
Denetimsiz kavşakların kapasitesinin hesaplanmasında, kavşak işletim sistemleri ve trafik güvenliği incelemelerinde araçlar arasındaki boşlukların dağılımlarının mikro ölçekte incelenmesi gereklidir. Bu tez çalışmasında Isparta İli şehir merkezinde seçilen dört adet sinyalizasyonsuz üç kollu eşdüzey kavşak incelenmiştir. Kavşaklardan geçen araçlar arasındaki zaman cinsinden boşluklar ve kavşaklarla ilgili diğer veriler ölçülerek elde edilmiştir. Ana yol akımındaki zaman cinsinden boşlukları değerlendirebilmek için Negatif Üssel, Ötelenmiş Negatif Üssel, Lognormal, Gama ve Cowan M3 dağılımları kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre seçilen kavşaklarda, araçlar arasındaki zaman cinsinden aralık değerlerini en iyi temsil eden dağılım belirlenmeye çalışılmıştır. İncelenen dağılımlardan en başarılı sonuçlar veren dağılımların üssel dağılımlar olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kavşak akımı, Sinyalizasyonsuz kavşaklar, İstatistiksel Dağılımlar, Zaman cinsinden boşluk, Üssel dağılımlar, Trafik akım modellemesi.
In a traffic flow, in terms of traffic safety analysis and intersections facility systems, the arrangement of the the signalized intersections, the estimation of the capacity of unsignalized intersections, analyzing the time headway distribution is very important. In this study, as a result of the observations made in the city called Isparta, four intersections have been chosen at very important points. Distribution of headways at these intersections are evaluated for each lane. To evaluate the time headway distribution, negative exponantial, shifted negative exponantial,lognormal, gamma and cowan M3 distributions have been used. According to these results, the best statistically distribution for the time headways at these unsignalized intersections is tried to find. Exponantial distributions are found to be the best statistically distributions than the others for time headways.
Keywords: Traffic Flow Modelling, Unsignalized Intersections, Statistically Distributions, Time Headway, Exponantial Distributions