Bu tez çalışması, İslam hukukunda tüketim, tüketici hakları ve tüketicilerin korunması konularını amaçlamaktadır. Böyle bir konuyu araştırırken, tezimizi Kur'an'ı Kerim, Hz. Muhammed'in sözleri, İslam hukukçularının fikirleri, İslam devletlerinin uygulamaları ve çağdaş İslam hukukçuları ile modern hukukçuların eserlerini kullanarak hazırlamaya çalıştık. Bu tez, üç bölüm ve bir sonuçtan oluşmaktadır. Birinci bölüm, İslam'da tüketim konusu ile ilgilidir. Bu bölümde İslam hukukçularının tüketim, israf, alım-satım ve tüketim malları ve hizmetlerini üretme yolları hakkındaki görüşleri ele alındı. İkinci bölümde tüketicilerin seçme, şikayet, bilgilenme ve eğitim hakları ile ilgili olarak İslam hukukçularının görüşleri nazar-ı itibare alınarak İslam hukukunda tüketici hakları tartışılmıştır. Üçüncü bölümde İslam hukukuna göre tüketicilerin korunması konusu araştırıldı. Özellikle müslüman fıkıh alimlerinin görüşleri ve İslam toplumlarındaki bazı pratik uygulamalar işlendi. Bu bağlamda, öncelikle "Hisbe" ve "Ahilik" kurumları hakkında bazı bilgiler verilmiş, ardından onların tüketicilerin korunması konusunda aldıkları tedbirler ve uygulamalara değinilmiştir. Bu tezde, modern anlamdaki tüketim, tüketici hakları ve tüketicilerin korunması gibi kavramlar olmamasına rağmen, benzer kavram ve uygulamaların İslam tarihinde bulunabileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca, modern dönemde özellikle Batı'daki bazı uygulamaların İslam dünyasından alındığı görülmüştür.
This thesis aims at studing the subjects of consumption, consumer rights and the protection of consumers in the Islamic law. In searching such a subject, We generally tried to prepare this thesis by using the Quran, the sayings of the Prophet Muhammad, the opinions of the muslim jurists and the practices of the muslim governments as well as the books of the contemporary jurists of the Islamic law and of the men of modern law. The thesis is composed of three chapters and a conclusion. The first chapter deals with the subject of consumption in Islam. In this chapter the opinions of the muslim jurists regarding the subjects like consumption, wasteful expenditure, purchase and sale, the ways of producing the consumer goods and services are investigated in some detail. The second chapter is devoted to the consumer rights according to the Islamic law. In this regard, the opinions of the muslim jurists concerning the right of selection, the right of petition, the right of training and informing of the consumers are discussed. In the third chapter, the protection of the consumers according to the Islamic law is explored to some extent particularly, the opinions of the muslim jurists on the protection of the consumers and some practical examples in the muslim societies are examined. In this context, firstly some information is given about the "Hısba" and the "Ahi" institutions, after than their regulations and practices in protecting the consumers are taken into account. It was concluded that, although there was not a notion such as consumption, rights of consumers and their protection in a modern sense, similar concepts and practices can be found in the Islamic history. We also saw that some of practices in modern times, especially in the West were taken from the Islamic World.
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, 2002.
Kaynakça var.
Bu tez çalışması, İslam hukukunda tüketim, tüketici hakları ve tüketicilerin korunması konularını amaçlamaktadır. Böyle bir konuyu araştırırken, tezimizi Kur'an'ı Kerim, Hz. Muhammed'in sözleri, İslam hukukçularının fikirleri, İslam devletlerinin uygulamaları ve çağdaş İslam hukukçuları ile modern hukukçuların eserlerini kullanarak hazırlamaya çalıştık. Bu tez, üç bölüm ve bir sonuçtan oluşmaktadır. Birinci bölüm, İslam'da tüketim konusu ile ilgilidir. Bu bölümde İslam hukukçularının tüketim, israf, alım-satım ve tüketim malları ve hizmetlerini üretme yolları hakkındaki görüşleri ele alındı. İkinci bölümde tüketicilerin seçme, şikayet, bilgilenme ve eğitim hakları ile ilgili olarak İslam hukukçularının görüşleri nazar-ı itibare alınarak İslam hukukunda tüketici hakları tartışılmıştır. Üçüncü bölümde İslam hukukuna göre tüketicilerin korunması konusu araştırıldı. Özellikle müslüman fıkıh alimlerinin görüşleri ve İslam toplumlarındaki bazı pratik uygulamalar işlendi. Bu bağlamda, öncelikle "Hisbe" ve "Ahilik" kurumları hakkında bazı bilgiler verilmiş, ardından onların tüketicilerin korunması konusunda aldıkları tedbirler ve uygulamalara değinilmiştir. Bu tezde, modern anlamdaki tüketim, tüketici hakları ve tüketicilerin korunması gibi kavramlar olmamasına rağmen, benzer kavram ve uygulamaların İslam tarihinde bulunabileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca, modern dönemde özellikle Batı'daki bazı uygulamaların İslam dünyasından alındığı görülmüştür.
This thesis aims at studing the subjects of consumption, consumer rights and the protection of consumers in the Islamic law. In searching such a subject, We generally tried to prepare this thesis by using the Quran, the sayings of the Prophet Muhammad, the opinions of the muslim jurists and the practices of the muslim governments as well as the books of the contemporary jurists of the Islamic law and of the men of modern law. The thesis is composed of three chapters and a conclusion. The first chapter deals with the subject of consumption in Islam. In this chapter the opinions of the muslim jurists regarding the subjects like consumption, wasteful expenditure, purchase and sale, the ways of producing the consumer goods and services are investigated in some detail. The second chapter is devoted to the consumer rights according to the Islamic law. In this regard, the opinions of the muslim jurists concerning the right of selection, the right of petition, the right of training and informing of the consumers are discussed. In the third chapter, the protection of the consumers according to the Islamic law is explored to some extent particularly, the opinions of the muslim jurists on the protection of the consumers and some practical examples in the muslim societies are examined. In this context, firstly some information is given about the "Hısba" and the "Ahi" institutions, after than their regulations and practices in protecting the consumers are taken into account. It was concluded that, although there was not a notion such as consumption, rights of consumers and their protection in a modern sense, similar concepts and practices can be found in the Islamic history. We also saw that some of practices in modern times, especially in the West were taken from the Islamic World.