Şöhreti yaşadığı asrı aşıp zamanımıza kadar gelen Zehebi'nin tam adı Şamsüddin Abdillah Muhammed b. Ahmet b. Osman b. Kaymaz el-Türkmani'dir. 673/1274 yılında doğmuştur. Ailesi meyafarikinli bir Türk ailesidir. Zehebi'nin künyesi Ebu Abdillah, lakabı ise Şemsüddin'dir. Babasının kuyumculuk sanatına nisbetle "Zehebi" diye meşhur olmuştur. Kuyumculuktan büyük gelir elde edenb babası, oğlunun eğitimi için geniş imkanlar sağlamıştır. Hemen hemen bütün ilimlerle meşgul olan Zehebi bilhassa hadis ilmine Asrının büyük hadis alimi olan Zehebi tarih ve biyografi ilmininde üstadı haline gelmiştir. Mizanu'l-i'tidal, Tarihu'l-İslam, Siyeru Alamin'n-Nübela, Tezkiretü'l-Huffaz en önemli eserlerindendir. Kendisine "İslam'ın tarihi" ünvaı verilen Zehebi, ömrünün sonuna doğru ölümünden dört yıl önce gözleri görmez oldu. 748/1347 yılında vefat etti. Babu's-Sağir kabristanlığına, Ümmü Salih türbesine defnedildi. Dinin ikinci kaynağı olan sünneti nesilden nesile aktaran ravileri adalet ve zabt yönüyle inceleyen cerh ve ta'dil ilmi hadis ilminden çok önemli bir yere sahiptir. Bu ilim sayesinde sahih hadisler mevzu hadislerden ayrılmış, rivayetlerin sağlam olup olmadığı tesbit edilmiştir. Ancak ravileri tankid etmek kolay bir iş değildir. Cerh ve ta'dilde şahıslar hakında hüküm vermek söz konusu olduğundan dolayı sorumluluğu ağır bir konudur. Bu nedenle tenkitçinin cerh ve ta'dil ilminin şeyhi erişilmez otoritesi olarak kabul edilen Zehebi'nin Mizanı cerh ve ta'dil konusunun tüm incelikleri dikkate alınarak telif edilmiştir. Zayıf ravileri tanıtmak için ibn Adiy'in "el-Kamil"inddn istifade edilerek telif edilen Mizanü'l i'tidal toplam 11053 şahu hakkında bilgi ihtivca etmektedir. Dört cilttir. Alfabetik olup sekiz kısımdan oluşmaktadır. Zehebi, tanıttığı şahısları objektif olarak ele almış cerh ve ta'dile tabi tutmuştur.
His famous has passed his era and had come to this century who's wholly name is is Zahabi Shamsouddeen Abu Abdillah Mahammad b. Ahmad b. Osman b. Kaymaz b. Abdillah at-Turkmani. He was born in 673/1274. His family is a Turkish family from Mayafarikin. Zahabis patronymic name is Abu Abdillah, his nickname is shamsouddeen. Zahabi had become famous in jewellery in comparison with his father's job as "Zahabi" His father had gained too much had studied nearly all knowledges, but specially he had studied more importances in Hadith. He had a lot of journeyi of this way. Zahabi is the great scholar of Hadith in his era who had nearly come the scholar of History and the scholar of biography his the most important books are; Mizanu'l Itidal, Tazkiratü'l Huffaz, Tarih'l Islam, Siyer'u A'lam in-Nubela. He was titled as "Islam's History" and he became a blind man before 4 years afo of his death by the flowing water in his eyes He died in 748/1347 and buried at Ummu Salih tomb, in Babu's Saghir graveyard. Al-Carh va't Ta'dil knowledge has very imporrtant place in Sunnah which inquires the narrators whom are told the generations. Established the ahadith which are true or not, and seperated the ahadith correct (sahih), coined (Mevzu) due to this knowledge. But the criticism of the narrators is not easywork. Responsibility is very serious in al-Carh va't-Ta'dil because fiving decision is about narrators. For that who is doing the scrutiny, must be efficient person. Zahabi's Mizanül I'tidal had written info cinsideration with all the fineness. Zahabi's Mizan had prepared to tell the "weak" (Da'if) narrators. Mizanü'l I'tidal includes 11053 narrators and it's written of the benefiting from Ibn Adiyy's "al-Kamil". Mizanül I'tidal is formed from 4 volumes It's in alphabetical order and formed 8 parts. Zahabi had dealed with objectively and subjected in "al-Carch va't-Ta'dil".
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, 1997.
Kaynakça var.
Şöhreti yaşadığı asrı aşıp zamanımıza kadar gelen Zehebi'nin tam adı Şamsüddin Abdillah Muhammed b. Ahmet b. Osman b. Kaymaz el-Türkmani'dir. 673/1274 yılında doğmuştur. Ailesi meyafarikinli bir Türk ailesidir. Zehebi'nin künyesi Ebu Abdillah, lakabı ise Şemsüddin'dir. Babasının kuyumculuk sanatına nisbetle "Zehebi" diye meşhur olmuştur. Kuyumculuktan büyük gelir elde edenb babası, oğlunun eğitimi için geniş imkanlar sağlamıştır. Hemen hemen bütün ilimlerle meşgul olan Zehebi bilhassa hadis ilmine Asrının büyük hadis alimi olan Zehebi tarih ve biyografi ilmininde üstadı haline gelmiştir. Mizanu'l-i'tidal, Tarihu'l-İslam, Siyeru Alamin'n-Nübela, Tezkiretü'l-Huffaz en önemli eserlerindendir. Kendisine "İslam'ın tarihi" ünvaı verilen Zehebi, ömrünün sonuna doğru ölümünden dört yıl önce gözleri görmez oldu. 748/1347 yılında vefat etti. Babu's-Sağir kabristanlığına, Ümmü Salih türbesine defnedildi. Dinin ikinci kaynağı olan sünneti nesilden nesile aktaran ravileri adalet ve zabt yönüyle inceleyen cerh ve ta'dil ilmi hadis ilminden çok önemli bir yere sahiptir. Bu ilim sayesinde sahih hadisler mevzu hadislerden ayrılmış, rivayetlerin sağlam olup olmadığı tesbit edilmiştir. Ancak ravileri tankid etmek kolay bir iş değildir. Cerh ve ta'dilde şahıslar hakında hüküm vermek söz konusu olduğundan dolayı sorumluluğu ağır bir konudur. Bu nedenle tenkitçinin cerh ve ta'dil ilminin şeyhi erişilmez otoritesi olarak kabul edilen Zehebi'nin Mizanı cerh ve ta'dil konusunun tüm incelikleri dikkate alınarak telif edilmiştir. Zayıf ravileri tanıtmak için ibn Adiy'in "el-Kamil"inddn istifade edilerek telif edilen Mizanü'l i'tidal toplam 11053 şahu hakkında bilgi ihtivca etmektedir. Dört cilttir. Alfabetik olup sekiz kısımdan oluşmaktadır. Zehebi, tanıttığı şahısları objektif olarak ele almış cerh ve ta'dile tabi tutmuştur.
His famous has passed his era and had come to this century who's wholly name is is Zahabi Shamsouddeen Abu Abdillah Mahammad b. Ahmad b. Osman b. Kaymaz b. Abdillah at-Turkmani. He was born in 673/1274. His family is a Turkish family from Mayafarikin. Zahabis patronymic name is Abu Abdillah, his nickname is shamsouddeen. Zahabi had become famous in jewellery in comparison with his father's job as "Zahabi" His father had gained too much had studied nearly all knowledges, but specially he had studied more importances in Hadith. He had a lot of journeyi of this way. Zahabi is the great scholar of Hadith in his era who had nearly come the scholar of History and the scholar of biography his the most important books are; Mizanu'l Itidal, Tazkiratü'l Huffaz, Tarih'l Islam, Siyer'u A'lam in-Nubela. He was titled as "Islam's History" and he became a blind man before 4 years afo of his death by the flowing water in his eyes He died in 748/1347 and buried at Ummu Salih tomb, in Babu's Saghir graveyard. Al-Carh va't Ta'dil knowledge has very imporrtant place in Sunnah which inquires the narrators whom are told the generations. Established the ahadith which are true or not, and seperated the ahadith correct (sahih), coined (Mevzu) due to this knowledge. But the criticism of the narrators is not easywork. Responsibility is very serious in al-Carh va't-Ta'dil because fiving decision is about narrators. For that who is doing the scrutiny, must be efficient person. Zahabi's Mizanül I'tidal had written info cinsideration with all the fineness. Zahabi's Mizan had prepared to tell the "weak" (Da'if) narrators. Mizanü'l I'tidal includes 11053 narrators and it's written of the benefiting from Ibn Adiyy's "al-Kamil". Mizanül I'tidal is formed from 4 volumes It's in alphabetical order and formed 8 parts. Zahabi had dealed with objectively and subjected in "al-Carch va't-Ta'dil".