Bu tezin amacı farklı kişilik özelliklerine sahip bireylerin dizüstü bilgisayar satın almaya ilişkin algıladıkları risklerin farklılık gösterip göstermediğini tüketici davranışı çerçevesinde ortaya koymaktır. Çalışmada bireylerin algıladıkları riskler ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkiler tespit edilmeye çalışılmıştır. Bununla birlikte bireylerin sosyo-ekonomik ve demografik özellikleri ile algıladıkları riskler arasındaki ilişkiler de incelenmiştir. Algılanan risk ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkilerin ve farklı kişilik özelliklerine sahip bireyler arasındaki algılanan risk farklılıklarının incelenmesi amacıyla üniversite öğrencileri ile nicel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada bireylerin kişilik özelliklerine ait veriler, Raymond B.Cattell tarafından geliştirilen ve Davranış Bilimleri Enstitüsü (DBE) tarafından Türk kültürüne uyarlanan 16PF Kişilik Envanterinin Beşinci Versiyonu (Türkçe formu) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonuçlan bireylerin algıladıkları riskler ile kişilik özellikleri arasında farklı boyut ve düzeylerde ilişkilerin varlığını ortaya koymuştur. Analiz sonuçlan farklı kişilik özelliği gösteren bireylerin algıladıktan risklerin de farklı olduğunu göstermiştir. Algılanan psikolojik risk düzeyi ile ortalama aylık gelir arasında anlamlı pozitif yönlü ilişki bulunmuştur. Araştırma sonuçlan erkek ve bayanların algılanan finansal risk düzeylerinin anlamlı derecede farklı olduğunu göstermiştir. Algılanan risk düzeyleri ile dizüstü bilgisayar kullanım süreleri arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Ürüne sahip olanlar ile olmayanlar arasında algılanan risk düzeyleri itibariyle anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Tüketici Davranışı, Algılanan Risk, Kişilik, 16 PF.
The aim of this thesis is to present the differences about risk perception relating to notebook purchasing between the individuals who have different personality traits. Therefore, the correlations between perceived risk and personality traits have been established. At the same time the correlation between perceived risk and socio-economic and demographic characteristics of the individuals were established too. To determine the correlation between personality traits and perceived risk also perceived risk dissimilarities between the individuals who have different personality traits a quantitative research had been made. in order to collect the data belonging to individuals personality traits, 16PF (The Sixteen Personality Factor) Questionnaire (Fifth Edition Turkish Versions) which was developed by Raymond B.Cattell and adopted to Turkish culture by DBE (Behavior Science Institute) had been used. The research result present that there are correlations between perceived risks and personality traits at the different dimensions and levels. The research result showed that there are perceived risk dissimilarities between the individuals who have different personality traits The positive significant correlation between psychological perceived risk and personal average income was established. The results of the research presented that there are perceived risk dissimilarities between men and women at the different dimensions and levels. According to the results of the research there was no significant correlation between perceived risk and product usage time. According to the results of the research, it was determined a significant perceived risk dissimilarities between an owners and non owners of a notebook.
Keywords: Consumer Behavior, Perceived Risk, Personality, 16 PF.
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, 2009.
Kaynakça var.
Bu tezin amacı farklı kişilik özelliklerine sahip bireylerin dizüstü bilgisayar satın almaya ilişkin algıladıkları risklerin farklılık gösterip göstermediğini tüketici davranışı çerçevesinde ortaya koymaktır. Çalışmada bireylerin algıladıkları riskler ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkiler tespit edilmeye çalışılmıştır. Bununla birlikte bireylerin sosyo-ekonomik ve demografik özellikleri ile algıladıkları riskler arasındaki ilişkiler de incelenmiştir. Algılanan risk ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkilerin ve farklı kişilik özelliklerine sahip bireyler arasındaki algılanan risk farklılıklarının incelenmesi amacıyla üniversite öğrencileri ile nicel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada bireylerin kişilik özelliklerine ait veriler, Raymond B.Cattell tarafından geliştirilen ve Davranış Bilimleri Enstitüsü (DBE) tarafından Türk kültürüne uyarlanan 16PF Kişilik Envanterinin Beşinci Versiyonu (Türkçe formu) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonuçlan bireylerin algıladıkları riskler ile kişilik özellikleri arasında farklı boyut ve düzeylerde ilişkilerin varlığını ortaya koymuştur. Analiz sonuçlan farklı kişilik özelliği gösteren bireylerin algıladıktan risklerin de farklı olduğunu göstermiştir. Algılanan psikolojik risk düzeyi ile ortalama aylık gelir arasında anlamlı pozitif yönlü ilişki bulunmuştur. Araştırma sonuçlan erkek ve bayanların algılanan finansal risk düzeylerinin anlamlı derecede farklı olduğunu göstermiştir. Algılanan risk düzeyleri ile dizüstü bilgisayar kullanım süreleri arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Ürüne sahip olanlar ile olmayanlar arasında algılanan risk düzeyleri itibariyle anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Tüketici Davranışı, Algılanan Risk, Kişilik, 16 PF.
The aim of this thesis is to present the differences about risk perception relating to notebook purchasing between the individuals who have different personality traits. Therefore, the correlations between perceived risk and personality traits have been established. At the same time the correlation between perceived risk and socio-economic and demographic characteristics of the individuals were established too. To determine the correlation between personality traits and perceived risk also perceived risk dissimilarities between the individuals who have different personality traits a quantitative research had been made. in order to collect the data belonging to individuals personality traits, 16PF (The Sixteen Personality Factor) Questionnaire (Fifth Edition Turkish Versions) which was developed by Raymond B.Cattell and adopted to Turkish culture by DBE (Behavior Science Institute) had been used. The research result present that there are correlations between perceived risks and personality traits at the different dimensions and levels. The research result showed that there are perceived risk dissimilarities between the individuals who have different personality traits The positive significant correlation between psychological perceived risk and personal average income was established. The results of the research presented that there are perceived risk dissimilarities between men and women at the different dimensions and levels. According to the results of the research there was no significant correlation between perceived risk and product usage time. According to the results of the research, it was determined a significant perceived risk dissimilarities between an owners and non owners of a notebook.
Keywords: Consumer Behavior, Perceived Risk, Personality, 16 PF.