Bu çalışmanın gayesi Ka'bu'l-Ahbar'ın hayatını ve onun hadis ilmindeki yerini ortaya çıkarmaktır. Tez üç bölüm, sonuç ve bibliyografyadan meydana gelmektedir. Birinci bölümde onun doğup büyüdüğü çevrenin yani Yemen'in tarihi, siyasi ve dini durumu hakkında bilgi vermeye çalıştık. Daha sonra onun İslamiyete girişi, bir müslüman olarak onun hayatı, ilmi şahsiyeti ve takvası üzerinde durduk. İkinci bölümde ise esas itibariyle onun hadis rivayetçiliği üzerinde yoğunlaştık. Gerçekten o, bir tabi'i olarak çok hadis rivayet etmemiştir. Rivayet ettiği hadislerin bazıları da zayıf hadislerdir. Ayrıca onun Hz. Peygamber'in sahabileri ile olan ilişkileri üzerinde durduk. Bu arada kendisinden nakledilen rivayetlerle ilgili misaller verdik. Üçüncü bölümü Ka'bu'l-Ahbar'ın tenkidine ayırdık. Bu bölümde bazı alimlerin tenkit ettiği noktaları ve polemik içeren konuları ve bunlara verilen cevapları incelemeye çalıştık. Zaman zaman da bu tartışmalı konular hakkındaki değerlendirmelerimizi sunduk. Sonuç olarak Kabu'l-Ahbar müslüman alimlerin çoğunluğu tarafından "sika" yani güvenilir bir kişi olarak kabul edilmiştir. Hadis münekkitleri tarafından yalancı olarak itham edilmemiştir. Yakın dönemlerde ona karşı yöneltilen tenkitler, yeterli, sahih ve güvenilir bilgilere dayanmaktan yoksundur.
The aim of this study is to make known the life of Kabu'l-Ahbar and his contribution to the science of Hadith. The thesis comprises three chapters, o conclusion and bibliography. In the first chapter, we tried to examine the enuiroment of his homecountry Yemen and her historical, political and religious conditions. After that, his conversion to Islam, his life as a Muslim, his scholarship and piety were investigated in some detail. In the second chapter, we concertrated mainly on his narrationship of the Hadith. In fact, as a Tabiin (Follower of the Campanions of the Prophet Muhammed) he did not narrate many hadiths. Even some of the hadiths narrated by him were very weak ones. A part from this, we tried to know his relationship with the companions of the prophet. Some examples concerning his narratiues were also given in a separate subtitle. The third chapter was devoted to the criticism of Kabu'l-Ahbar. In this chapter, the points which were critized by some other scholars and their answers to. Polemical subjects were exploned to a great extend. Here, we tried to make some evaluations on all these matters. Lastly, we concluded that Kabu'l-Ahbar was accepted by the majority of the Muslim scholars as a reliable person. He was not accused of being a liar by the critics of Hadith. The criticisms which were made against him in the recent times, have no basis, since there was no authoritative and reliable information on this.
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, 1997.
Kaynakça var.
Bu çalışmanın gayesi Ka'bu'l-Ahbar'ın hayatını ve onun hadis ilmindeki yerini ortaya çıkarmaktır. Tez üç bölüm, sonuç ve bibliyografyadan meydana gelmektedir. Birinci bölümde onun doğup büyüdüğü çevrenin yani Yemen'in tarihi, siyasi ve dini durumu hakkında bilgi vermeye çalıştık. Daha sonra onun İslamiyete girişi, bir müslüman olarak onun hayatı, ilmi şahsiyeti ve takvası üzerinde durduk. İkinci bölümde ise esas itibariyle onun hadis rivayetçiliği üzerinde yoğunlaştık. Gerçekten o, bir tabi'i olarak çok hadis rivayet etmemiştir. Rivayet ettiği hadislerin bazıları da zayıf hadislerdir. Ayrıca onun Hz. Peygamber'in sahabileri ile olan ilişkileri üzerinde durduk. Bu arada kendisinden nakledilen rivayetlerle ilgili misaller verdik. Üçüncü bölümü Ka'bu'l-Ahbar'ın tenkidine ayırdık. Bu bölümde bazı alimlerin tenkit ettiği noktaları ve polemik içeren konuları ve bunlara verilen cevapları incelemeye çalıştık. Zaman zaman da bu tartışmalı konular hakkındaki değerlendirmelerimizi sunduk. Sonuç olarak Kabu'l-Ahbar müslüman alimlerin çoğunluğu tarafından "sika" yani güvenilir bir kişi olarak kabul edilmiştir. Hadis münekkitleri tarafından yalancı olarak itham edilmemiştir. Yakın dönemlerde ona karşı yöneltilen tenkitler, yeterli, sahih ve güvenilir bilgilere dayanmaktan yoksundur.
The aim of this study is to make known the life of Kabu'l-Ahbar and his contribution to the science of Hadith. The thesis comprises three chapters, o conclusion and bibliography. In the first chapter, we tried to examine the enuiroment of his homecountry Yemen and her historical, political and religious conditions. After that, his conversion to Islam, his life as a Muslim, his scholarship and piety were investigated in some detail. In the second chapter, we concertrated mainly on his narrationship of the Hadith. In fact, as a Tabiin (Follower of the Campanions of the Prophet Muhammed) he did not narrate many hadiths. Even some of the hadiths narrated by him were very weak ones. A part from this, we tried to know his relationship with the companions of the prophet. Some examples concerning his narratiues were also given in a separate subtitle. The third chapter was devoted to the criticism of Kabu'l-Ahbar. In this chapter, the points which were critized by some other scholars and their answers to. Polemical subjects were exploned to a great extend. Here, we tried to make some evaluations on all these matters. Lastly, we concluded that Kabu'l-Ahbar was accepted by the majority of the Muslim scholars as a reliable person. He was not accused of being a liar by the critics of Hadith. The criticisms which were made against him in the recent times, have no basis, since there was no authoritative and reliable information on this.