Bu çalışma 1980 sonrası Türkiye'deki felsefe eğitimine, lise öğrencilerinin ilgileri, tutumları ve bu tutumlara neden olan faktörlerini konu almaktadır. Çalışma Türkiye'de orta öğretimde felsefe eğitiminin günümüzdeki durumuyla Türkiye'de felsefe eğitiminin tarihi süreçte kazandığı boyutlar Kütahya ve Isparta örneğinden hareketle incelemektedir. Çalışmayı Türkiye'de liselerde felsefe ve nitel anlatımla Türk eğitim sisteminde felsefe diye belirleyebiliriz. Söz konusu belirleme ister istemez, eğitimde, felsefenin kurucu öğelerine ve onlar arasındaki bağlantılara ilişkin açıklamalarla, müfredatın amaç ve kapsam yönünden incelenmesini; eğitim sisteminde konumlanmasına ilişkin açıklamaları, öğretmen-öğrenci düzleminde incelenmesini içermektedir. Çalışmanın temel amaçlarından birini lise felsefe müfredat programlarının hedef, içerik, süre, öğrenme-öğretme süreçleri ve değerlendirme boyutlarıyla iyileştirilmesine dönük öneriler ortaya koymak oluşturmaktadır. Lise eğitimi içerisinde yer alan felsefe derslerine yönelik öğretmen ve öğrencilerin felsefe eğitim programının sorunlarını yönelik algılamalarını tespit etmek ve program süreçlerinin iyileştirilmesi ile ilgili öneriler çalışmanın ana eksenini oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini Kütahya ve Isparta illerine bağlı okullar oluşturmaktadır. Araştırma Kütahya ve Isparta illerinde yer alan toplam 18 öğretmen ve 360 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Örneklemin seçiminde felsefe derslerine bizzat felsefe mezunu alan öğretmenlerinin girdiği okulların seçilmiştir. Algılamaları tespit etmek için anket ve görüşme yapılmıştır. Niceliksel olarak algılamalarla ilgili frekans ve yüzdelikler, aritmetik ortalamalar ve varyans analizleri SPSS paket program kullanılarak yapılmıştır. Anket uygulaması sonucunda elde edilen bilgiler tablolar halinde frekans ve yüzde olarak tablolar ve grafikler halinde sayı, aritmetik ortalama ve standart sapma olarak verilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen ve öğrencilerin felsefe derslerinin müfredat ve işleniş yönünden tutumları saptanmıştır. Bu çaba daha nitelikli öğrencilerin öğrenim görmeleri için lise eğitiminin aktif, üretken, program standartları gelişmiş bir hale getirmektir. Çalışmamız ana hatlarıyla şu sonuçlara ulaşmıştır: Felsefe dersleri, gündelik hayatta yaşanılan problemlere çözümler üretilmesi konusunda katkı sağlamaktadır. Sınıf düzeyindeki amaçlar Milli Eğitim genel amaçlarıyla uyumludur. Felsefe eğitiminin aktif bir biçimde düşünmeye ve aktif olarak sosyal yaşama katılmaya olumlu şekilde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Felsefe derslerinden elde edilmesi gereken bir çıktı olarak, sorgulayıcı bakış açısı elde etme alışkanlığı kazandırılması konusunda hazırlanan müfredat, beklentilere güçlü bir biçimde cevap vermiyor görünmektedir. Felsefe müfredatının öğrenci istek ve ihtiyaçları doğrultusunda oluşturulup oluşturulmadığı konusunda öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun kararsız olduğu ve felsefe programının amaçlarının açık olmadığı tespitine ulaşılmıştır. Mevcut müfredat, ders dışı aktivitelere izin vermesine rağmen, öğretmenler tarafından felsefe dersi dışında aktivite olarak gerçekleştirilen, konferans, panel gibi bilimsel etkinliklerin yeterli olmadığı tespit edilmiştir. Felsefe dersi müfredat içerisindeki mevcut diğer derslerle kıyaslandığında, özel bir ilgi ve alaka ile öğrenciler tarafından takip edilmemektedir. Ders içeriklerinin ve dağılımının sadece öğrencilerin gireceği potansiyel sınavlar doğrultusunda şekillendirilmesi felsefe öğretmenleri tarafından olumlu değerlendirilmemektedir. Araştırma sonucunda öncelikle felsefe eğitimine kıdemli öğretmenlerden başlayarak hizmet içi eğitim kurslarına alınmasının faydalı olacağı mülahaza edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Felsefe, Felsefe Eğitimi, Eğitim Felsefesi, Felsefe Tarihi
This study includes education of philosophy in Turkey after 1980, interests, attitudes of high school students and factors that causes of these attitudes. This study analyses situation that getting in the history of philosophy education in Turkey and present situation of philosophy education at high school in Turkey by looking at Kütahya and Isparta example. We can identify this study as philosophy at education in Turkey and with qualitative expression philosophy at Turkey education system. It includes to be examined with teacher-student, explanations that relates with to be situationed at education system; about aim and extent of curriculum with the explanations of relating with principel founder of philosophy and connection amoung them.One of the principal aims of the study is the suggestions about getting better of target, content, time, process of learning- teaching and assessment situation of the curriculum programme at philosophy at high school.Determining the sense of teachers and students towards education system problems and the lessons of philosophy at high school and suggestions about the process of getting better the programme concur the base of the study.It occurs the population and sample of the survey that center schools that dependent of Kütahya and Isparta. The survey was carried out amoung 18 teachers and 360 students which were in Kütahya and Isparta. At the choice of sample, it was chosed the schools that teachers which graduated from philosophy department was teaching philosophy lessons.To determine the perception, it was done interwiev and questionaire. As a quantifier, it was done the percentages and frequency, the arithmetic averages and variance analyses by using SPSS packet programme.At the end of the questionaire, the information was given with the frequence and percentage table, graphics, number, arithmetic average and standart variance. Attitudes of teachers and students about curriculum and teaching and learning of philosophy lessons were determined.This endeavour is making the high school active, productive and improved of programme standarts for getting education of more well-qualified students.This study basically reached that results :Philosophy lesoons contributes about production of solutions to problems being lived in daily life. The aims at classes are coherent with the general aims of national education. It was concluded that learning of philosophy contributes positively to think actively and being in social life actively.It was reached the result that teachers were uncertain whether the curriculum was prepared according to the wishes and need of sudents and the aims of philosophy programme weren't clear.It was determined that although current curriculum let the activities of exception of lesson, scientific activities such as conference, panel at except of philosophy lessons were not enough. When philosophy lesson is compare with other lessons in curriculum, it isn't followed with special interest by students. Conforming of the content and its distribution with the exams which students have isn't considered positively by philosophy teachers It was determined that at the application of philosophy exams there was used short answered questions which can't be comprehended well instead of long answered questions that can be comprehended.
Keywords: Philosophy, Philosophy Education, Education Of Philosophy, Philosophy History.
Tez ( Yüksek Lisans)- Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, 2012.
Kaynakça var.
Bu çalışma 1980 sonrası Türkiye'deki felsefe eğitimine, lise öğrencilerinin ilgileri, tutumları ve bu tutumlara neden olan faktörlerini konu almaktadır. Çalışma Türkiye'de orta öğretimde felsefe eğitiminin günümüzdeki durumuyla Türkiye'de felsefe eğitiminin tarihi süreçte kazandığı boyutlar Kütahya ve Isparta örneğinden hareketle incelemektedir. Çalışmayı Türkiye'de liselerde felsefe ve nitel anlatımla Türk eğitim sisteminde felsefe diye belirleyebiliriz. Söz konusu belirleme ister istemez, eğitimde, felsefenin kurucu öğelerine ve onlar arasındaki bağlantılara ilişkin açıklamalarla, müfredatın amaç ve kapsam yönünden incelenmesini; eğitim sisteminde konumlanmasına ilişkin açıklamaları, öğretmen-öğrenci düzleminde incelenmesini içermektedir. Çalışmanın temel amaçlarından birini lise felsefe müfredat programlarının hedef, içerik, süre, öğrenme-öğretme süreçleri ve değerlendirme boyutlarıyla iyileştirilmesine dönük öneriler ortaya koymak oluşturmaktadır. Lise eğitimi içerisinde yer alan felsefe derslerine yönelik öğretmen ve öğrencilerin felsefe eğitim programının sorunlarını yönelik algılamalarını tespit etmek ve program süreçlerinin iyileştirilmesi ile ilgili öneriler çalışmanın ana eksenini oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini Kütahya ve Isparta illerine bağlı okullar oluşturmaktadır. Araştırma Kütahya ve Isparta illerinde yer alan toplam 18 öğretmen ve 360 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Örneklemin seçiminde felsefe derslerine bizzat felsefe mezunu alan öğretmenlerinin girdiği okulların seçilmiştir. Algılamaları tespit etmek için anket ve görüşme yapılmıştır. Niceliksel olarak algılamalarla ilgili frekans ve yüzdelikler, aritmetik ortalamalar ve varyans analizleri SPSS paket program kullanılarak yapılmıştır. Anket uygulaması sonucunda elde edilen bilgiler tablolar halinde frekans ve yüzde olarak tablolar ve grafikler halinde sayı, aritmetik ortalama ve standart sapma olarak verilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen ve öğrencilerin felsefe derslerinin müfredat ve işleniş yönünden tutumları saptanmıştır. Bu çaba daha nitelikli öğrencilerin öğrenim görmeleri için lise eğitiminin aktif, üretken, program standartları gelişmiş bir hale getirmektir. Çalışmamız ana hatlarıyla şu sonuçlara ulaşmıştır: Felsefe dersleri, gündelik hayatta yaşanılan problemlere çözümler üretilmesi konusunda katkı sağlamaktadır. Sınıf düzeyindeki amaçlar Milli Eğitim genel amaçlarıyla uyumludur. Felsefe eğitiminin aktif bir biçimde düşünmeye ve aktif olarak sosyal yaşama katılmaya olumlu şekilde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Felsefe derslerinden elde edilmesi gereken bir çıktı olarak, sorgulayıcı bakış açısı elde etme alışkanlığı kazandırılması konusunda hazırlanan müfredat, beklentilere güçlü bir biçimde cevap vermiyor görünmektedir. Felsefe müfredatının öğrenci istek ve ihtiyaçları doğrultusunda oluşturulup oluşturulmadığı konusunda öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun kararsız olduğu ve felsefe programının amaçlarının açık olmadığı tespitine ulaşılmıştır. Mevcut müfredat, ders dışı aktivitelere izin vermesine rağmen, öğretmenler tarafından felsefe dersi dışında aktivite olarak gerçekleştirilen, konferans, panel gibi bilimsel etkinliklerin yeterli olmadığı tespit edilmiştir. Felsefe dersi müfredat içerisindeki mevcut diğer derslerle kıyaslandığında, özel bir ilgi ve alaka ile öğrenciler tarafından takip edilmemektedir. Ders içeriklerinin ve dağılımının sadece öğrencilerin gireceği potansiyel sınavlar doğrultusunda şekillendirilmesi felsefe öğretmenleri tarafından olumlu değerlendirilmemektedir. Araştırma sonucunda öncelikle felsefe eğitimine kıdemli öğretmenlerden başlayarak hizmet içi eğitim kurslarına alınmasının faydalı olacağı mülahaza edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Felsefe, Felsefe Eğitimi, Eğitim Felsefesi, Felsefe Tarihi
This study includes education of philosophy in Turkey after 1980, interests, attitudes of high school students and factors that causes of these attitudes. This study analyses situation that getting in the history of philosophy education in Turkey and present situation of philosophy education at high school in Turkey by looking at Kütahya and Isparta example. We can identify this study as philosophy at education in Turkey and with qualitative expression philosophy at Turkey education system. It includes to be examined with teacher-student, explanations that relates with to be situationed at education system; about aim and extent of curriculum with the explanations of relating with principel founder of philosophy and connection amoung them.One of the principal aims of the study is the suggestions about getting better of target, content, time, process of learning- teaching and assessment situation of the curriculum programme at philosophy at high school.Determining the sense of teachers and students towards education system problems and the lessons of philosophy at high school and suggestions about the process of getting better the programme concur the base of the study.It occurs the population and sample of the survey that center schools that dependent of Kütahya and Isparta. The survey was carried out amoung 18 teachers and 360 students which were in Kütahya and Isparta. At the choice of sample, it was chosed the schools that teachers which graduated from philosophy department was teaching philosophy lessons.To determine the perception, it was done interwiev and questionaire. As a quantifier, it was done the percentages and frequency, the arithmetic averages and variance analyses by using SPSS packet programme.At the end of the questionaire, the information was given with the frequence and percentage table, graphics, number, arithmetic average and standart variance. Attitudes of teachers and students about curriculum and teaching and learning of philosophy lessons were determined.This endeavour is making the high school active, productive and improved of programme standarts for getting education of more well-qualified students.This study basically reached that results :Philosophy lesoons contributes about production of solutions to problems being lived in daily life. The aims at classes are coherent with the general aims of national education. It was concluded that learning of philosophy contributes positively to think actively and being in social life actively.It was reached the result that teachers were uncertain whether the curriculum was prepared according to the wishes and need of sudents and the aims of philosophy programme weren't clear.It was determined that although current curriculum let the activities of exception of lesson, scientific activities such as conference, panel at except of philosophy lessons were not enough. When philosophy lesson is compare with other lessons in curriculum, it isn't followed with special interest by students. Conforming of the content and its distribution with the exams which students have isn't considered positively by philosophy teachers It was determined that at the application of philosophy exams there was used short answered questions which can't be comprehended well instead of long answered questions that can be comprehended.
Keywords: Philosophy, Philosophy Education, Education Of Philosophy, Philosophy History.