Günümüzde teknoloji her alanda olduğu gibi eğitim ve öğretim alanında da değişimlere neden olmuş, yeni teknik ve yöntemlerin kullanımını yaygınlaştırmıştır. Bilişim teknolojileri konusunda yaşanan gelişmeler internet temelli, multimedya, animasyon ve interaktif eğitim gibi yeni kavramlar eğitim ve öğretimde yoğun bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Bu gelişimlerin bir sonucu olarak yeni nesil uzaktan eğitim modelleri, daha önce alışılagelmiş posta ile gerçekleştirilen yöntemlere göre çok daha etkin, etkileşimli, öğrenci merkezli, öğrenme merkezli bir yapıya kavuşmuş ve eğitimde meydana gelen talep fazlalığını büyük ölçüde azaltmaya başlamıştır. Bu bilgiler doğrultusunda gerçekleştirilen bu çalışma, uzaktan eğitimi talep eden bireylerin istihdam beklentileri başta olmak üzere uzaktan eğitimi tercih nedenlerinin demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini saptamayı hedeflemektedir. Çalışmamızın birinci bölümünde eğitim-öğretimde kullanılan metotlardan birisi olan uzaktan eğitim kavramını kuramsal çerçevede ele alarak gerek ulusal gerekse uluslararası uygulama yöntemleri ve uygulama alanları tarihsel gelişim süreci dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırmada Türkiye’de uzaktan eğitim ile eğitim-öğretim gerçekleştiren üniversiteler, bu üniversitelerde yer alan programlar ve öğrencilere ait istatistiki bilgilere de yer verilmiştir. Ayrıca uzaktan eğitim ile örgün eğitimin avantaj ve dezavantajları iki eğitim modeli açısından sınırlılıkları göz önüne alınarak irdelenmiştir. Bu kapsamda Süleyman Demirel Üniversitesinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim hakkında geniş bilgilere yer verilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde konuyla ilgili alanlarda literatür taraması yapılmıştır. Son bölümde araştırmanın amacını teşkil eden uzaktan eğitim ile öğrenim gören Süleyman Demirel Üniversitesi uzaktan eğitim öğrencilerinin katıldığı anket çalışması yer almaktadır. Araştırmaya Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulu’ndan 249 önlisans, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği (Uzaktan Eğitim)‘den 28 lisans ve Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yöneticiliği Tezsiz Yüksek Lisans (uzaktan eğitim) programından 47 yüksek lisans öğrencisi ile toplamda 324 kişi katılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı vasıtasıyla analiz edilerek hipotezler oluşturulmuş ve bu hipotezler test edilerek yorumlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Uzaktan Eğitim, Uzaktan Eğitim Öğrencileri, İstihdam Beklentileri, Sosyo-Ekonomik Özellikleri, Türkiye’de ve Dünyada Uzaktan Eğitim
Nowadays as in every field, technology has caused some changes in education and has made some new techniques and methods widespread. With the development of information technology, some new terms such as; internet based, multimedia, animation and interactive education have begun to be used. As a result of these developments, new generation distance education models have become much more active, student centered, learning centered structured and have decreased demanding excess in education in a large scale. This study, made with the light of these informations, giving priority to the employment expectations, aims to determine whether reasons of preferring distance education changes demographically. In the first section of the study; we examined concept of the Distance Education, a method used in education, in a theoretical frame with considering, national and international methods and techniques with respect to Its' historical process. In this thesis Universities offering distance education, their programs and some statistic informations about students are included. Moreover, in this this study, advantages and disadvantages of distance education and formal education considering their restrictions were examined. At this extent, substantial information were included about distance education made in Suleyman Demirel University. In the second section of the study, literature review were presented about the subject. In the last section, At the last section, data gathered from the distance education students at the Suleyman Demirel University were analyzed.. To the research 249 from associate degree programs, 28 undergraduate students from Engineering-Architecture Faculty (Distance Education) and students from Social Sciences Administrating High Licence without thesis (distance education) as a total 324 people are joined. Data were analyzed via SPSS program and hypothesis were also tested.
Tez (Yüksek Lisans)- Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, 2012.
Kaynakça var.
Günümüzde teknoloji her alanda olduğu gibi eğitim ve öğretim alanında da değişimlere neden olmuş, yeni teknik ve yöntemlerin kullanımını yaygınlaştırmıştır. Bilişim teknolojileri konusunda yaşanan gelişmeler internet temelli, multimedya, animasyon ve interaktif eğitim gibi yeni kavramlar eğitim ve öğretimde yoğun bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Bu gelişimlerin bir sonucu olarak yeni nesil uzaktan eğitim modelleri, daha önce alışılagelmiş posta ile gerçekleştirilen yöntemlere göre çok daha etkin, etkileşimli, öğrenci merkezli, öğrenme merkezli bir yapıya kavuşmuş ve eğitimde meydana gelen talep fazlalığını büyük ölçüde azaltmaya başlamıştır. Bu bilgiler doğrultusunda gerçekleştirilen bu çalışma, uzaktan eğitimi talep eden bireylerin istihdam beklentileri başta olmak üzere uzaktan eğitimi tercih nedenlerinin demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini saptamayı hedeflemektedir. Çalışmamızın birinci bölümünde eğitim-öğretimde kullanılan metotlardan birisi olan uzaktan eğitim kavramını kuramsal çerçevede ele alarak gerek ulusal gerekse uluslararası uygulama yöntemleri ve uygulama alanları tarihsel gelişim süreci dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırmada Türkiye’de uzaktan eğitim ile eğitim-öğretim gerçekleştiren üniversiteler, bu üniversitelerde yer alan programlar ve öğrencilere ait istatistiki bilgilere de yer verilmiştir. Ayrıca uzaktan eğitim ile örgün eğitimin avantaj ve dezavantajları iki eğitim modeli açısından sınırlılıkları göz önüne alınarak irdelenmiştir. Bu kapsamda Süleyman Demirel Üniversitesinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim hakkında geniş bilgilere yer verilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde konuyla ilgili alanlarda literatür taraması yapılmıştır. Son bölümde araştırmanın amacını teşkil eden uzaktan eğitim ile öğrenim gören Süleyman Demirel Üniversitesi uzaktan eğitim öğrencilerinin katıldığı anket çalışması yer almaktadır. Araştırmaya Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulu’ndan 249 önlisans, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği (Uzaktan Eğitim)‘den 28 lisans ve Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yöneticiliği Tezsiz Yüksek Lisans (uzaktan eğitim) programından 47 yüksek lisans öğrencisi ile toplamda 324 kişi katılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı vasıtasıyla analiz edilerek hipotezler oluşturulmuş ve bu hipotezler test edilerek yorumlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Uzaktan Eğitim, Uzaktan Eğitim Öğrencileri, İstihdam Beklentileri, Sosyo-Ekonomik Özellikleri, Türkiye’de ve Dünyada Uzaktan Eğitim
Nowadays as in every field, technology has caused some changes in education and has made some new techniques and methods widespread. With the development of information technology, some new terms such as; internet based, multimedia, animation and interactive education have begun to be used. As a result of these developments, new generation distance education models have become much more active, student centered, learning centered structured and have decreased demanding excess in education in a large scale. This study, made with the light of these informations, giving priority to the employment expectations, aims to determine whether reasons of preferring distance education changes demographically. In the first section of the study; we examined concept of the Distance Education, a method used in education, in a theoretical frame with considering, national and international methods and techniques with respect to Its' historical process. In this thesis Universities offering distance education, their programs and some statistic informations about students are included. Moreover, in this this study, advantages and disadvantages of distance education and formal education considering their restrictions were examined. At this extent, substantial information were included about distance education made in Suleyman Demirel University. In the second section of the study, literature review were presented about the subject. In the last section, At the last section, data gathered from the distance education students at the Suleyman Demirel University were analyzed.. To the research 249 from associate degree programs, 28 undergraduate students from Engineering-Architecture Faculty (Distance Education) and students from Social Sciences Administrating High Licence without thesis (distance education) as a total 324 people are joined. Data were analyzed via SPSS program and hypothesis were also tested.