Teknolojideki hızlı gelişmeye paralel olarak değişen ve giderek artan müşteri talebini zamanında karşılamak, işletmelerin ayakta kalabilmelerinin en önemli şartı haline gelmiştir. Artık rekabet ürün ve hizmetlerin müşteriye en çabuk ulaştırılmasını sağlayan tedarik zincirleri arasında yaşanmaktadır. Tedarikçi seçimi, işletmelerin ürün ve hizmetlerini zamanında üretebilmeleri ve müşteriye zamanında sunabilmeleri için çok önemli hale gelmiştir. Özellikle hizmet işletmelerinde bu daha fazla önem kazanmıştır. Çünkü müşteriler ihtiyaçları olan ürün ve hizmeti en kısa sürede ve en iyi şekilde almak istemektedirler. Bu yüzden çalışmanın kapsamı hizmet işletmesinde tedarikçi seçimi olarak belirlenmiştir.Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde tedarik ve tedarik zinciri kavramlarından bahsedildikten sonra, tedarik zinciri yönetiminin kapsamı, faydaları, elemanları ayrıntılı olarak anlatılmıştır. Devamında tedarikçi seçim konusu ele alınmış, tedarikçi ilişkileri yönetimi, tedarikçi seçim kriterleri ve tedarikçi seçim metotları aktarıldıktan sonra tedarikçi seçimi ile alakalı yapılmış çalışmalara yer verilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde, tedarikçi seçimi çalışmasında yöntem olarak seçilen Bulanık Kalite Fonksiyon Göçerimi yöntemi ele alınmıştır. Bu bölümde önce Kalite Fonksiyon Göçerimi (KFG) yöntemi ayrıntılı olarak ele alınmış, ardından bulanık mantık konusu incelenmiştir. Son olarak Bulanık Kalite Fonksiyon Göçerimi yöntemi kullanılarak yapılan çalışmalar hakkında bilgi verilmiştir.Çalışmanın uygulama kısmını oluşturan üçüncü bölümde ise, bir hizmet işletmesinde tedarikçi seçim probleminin “Bulanık Kalite Fonksiyon Göçerimi” yöntemiyle çözümü ele alınmıştır. Çalışmada tedarikçi seçim problemi önce kesin sayılar kullanılarak çözülmüş, daha sonra aynı süreç bulanık mantık yardımıyla tekrarlanarak çözülmüştür. Bu amaçla, müşteri istekleri sayısal değerlendirmeler yerine “güçlü, orta, zayıf” gibi dilsel ifadeler kullanılarak elde edilmiş, daha sonra bu ifadeler uygun üçgensel bulanık sayılara çevrilerek çözümde kullanılmıştır.Son bölümde firmanın mevcut uyguladığı tedarikçi değerlendirme sonuçları uygulama bulgularıyla karşılaştırılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Tedarikçi Seçimi, Kalite Fonksiyon Göçerimi, Bulanık Mantık.
Satisfying customers’ changing and increasing demands timely in parallel with rapid changes in technology has become the most important requirement for companies to survive. Nowadays competition exists in supply chains which provide the goods and services to customers in the shortest time. Supplier selection has become very important for companies to produce and deliver goods and services to customers in due time. This is particularly important in service companies. Because customers want to get their orders timely and effectively. The scope of this thesis is to suggest a supplier selection model for service firms.This study consists of three chapters. In the first chapter, the scope, utilities and elements of supply chain management are explained in details.In the second chapter, Fuzzy Quality Function Deployment which is chosen as the method of supplier selection is examined. In this chapter, first Quality Function Deployment theory then theory of fuzzy logic is reviewed. Finally, studies using Fuzzy Quality Function Deployment are summarized.Chapter three presents empirical body of the thesis, the solution of supplier selection problem of service firm with using Fuzzy Quality Function Deployment method. The problem is first solved by using crisp numbers then the same problem is solved by using fuzzy numbers. For the sake of Fuzzy Quality Function Deployment, first of all customer requirements are expressed with linguistic expressions as “strong, medium and weak” then these linguistic expressions are translated appropriate triangular fuzzy numbers which are used to solve the given problem.The last chapter compares the firm’s current supplier selection evaluation results with our empirical findings.
Keywords: Supplier Selection, Quality Function Deployment, Fuzzy Logic
Tez (Doktora)- Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, 2011.
Kaynakça var.
Teknolojideki hızlı gelişmeye paralel olarak değişen ve giderek artan müşteri talebini zamanında karşılamak, işletmelerin ayakta kalabilmelerinin en önemli şartı haline gelmiştir. Artık rekabet ürün ve hizmetlerin müşteriye en çabuk ulaştırılmasını sağlayan tedarik zincirleri arasında yaşanmaktadır. Tedarikçi seçimi, işletmelerin ürün ve hizmetlerini zamanında üretebilmeleri ve müşteriye zamanında sunabilmeleri için çok önemli hale gelmiştir. Özellikle hizmet işletmelerinde bu daha fazla önem kazanmıştır. Çünkü müşteriler ihtiyaçları olan ürün ve hizmeti en kısa sürede ve en iyi şekilde almak istemektedirler. Bu yüzden çalışmanın kapsamı hizmet işletmesinde tedarikçi seçimi olarak belirlenmiştir.Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde tedarik ve tedarik zinciri kavramlarından bahsedildikten sonra, tedarik zinciri yönetiminin kapsamı, faydaları, elemanları ayrıntılı olarak anlatılmıştır. Devamında tedarikçi seçim konusu ele alınmış, tedarikçi ilişkileri yönetimi, tedarikçi seçim kriterleri ve tedarikçi seçim metotları aktarıldıktan sonra tedarikçi seçimi ile alakalı yapılmış çalışmalara yer verilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde, tedarikçi seçimi çalışmasında yöntem olarak seçilen Bulanık Kalite Fonksiyon Göçerimi yöntemi ele alınmıştır. Bu bölümde önce Kalite Fonksiyon Göçerimi (KFG) yöntemi ayrıntılı olarak ele alınmış, ardından bulanık mantık konusu incelenmiştir. Son olarak Bulanık Kalite Fonksiyon Göçerimi yöntemi kullanılarak yapılan çalışmalar hakkında bilgi verilmiştir.Çalışmanın uygulama kısmını oluşturan üçüncü bölümde ise, bir hizmet işletmesinde tedarikçi seçim probleminin “Bulanık Kalite Fonksiyon Göçerimi” yöntemiyle çözümü ele alınmıştır. Çalışmada tedarikçi seçim problemi önce kesin sayılar kullanılarak çözülmüş, daha sonra aynı süreç bulanık mantık yardımıyla tekrarlanarak çözülmüştür. Bu amaçla, müşteri istekleri sayısal değerlendirmeler yerine “güçlü, orta, zayıf” gibi dilsel ifadeler kullanılarak elde edilmiş, daha sonra bu ifadeler uygun üçgensel bulanık sayılara çevrilerek çözümde kullanılmıştır.Son bölümde firmanın mevcut uyguladığı tedarikçi değerlendirme sonuçları uygulama bulgularıyla karşılaştırılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Tedarikçi Seçimi, Kalite Fonksiyon Göçerimi, Bulanık Mantık.
Satisfying customers’ changing and increasing demands timely in parallel with rapid changes in technology has become the most important requirement for companies to survive. Nowadays competition exists in supply chains which provide the goods and services to customers in the shortest time. Supplier selection has become very important for companies to produce and deliver goods and services to customers in due time. This is particularly important in service companies. Because customers want to get their orders timely and effectively. The scope of this thesis is to suggest a supplier selection model for service firms.This study consists of three chapters. In the first chapter, the scope, utilities and elements of supply chain management are explained in details.In the second chapter, Fuzzy Quality Function Deployment which is chosen as the method of supplier selection is examined. In this chapter, first Quality Function Deployment theory then theory of fuzzy logic is reviewed. Finally, studies using Fuzzy Quality Function Deployment are summarized.Chapter three presents empirical body of the thesis, the solution of supplier selection problem of service firm with using Fuzzy Quality Function Deployment method. The problem is first solved by using crisp numbers then the same problem is solved by using fuzzy numbers. For the sake of Fuzzy Quality Function Deployment, first of all customer requirements are expressed with linguistic expressions as “strong, medium and weak” then these linguistic expressions are translated appropriate triangular fuzzy numbers which are used to solve the given problem.The last chapter compares the firm’s current supplier selection evaluation results with our empirical findings.
Keywords: Supplier Selection, Quality Function Deployment, Fuzzy Logic