Bu çalışma, nicel araştırma desenlerinden tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Çalışmanın amacı İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin aktif öğrenme modeline yönelik yaklaşımlarının belirlenmesi ve değerlendirilmesi şeklinde oluşturulmuştur. Çalışma, 2011-2012 Öğretim yılında Isparta il ve ilçelerinde ilköğretim okullarında görev yapan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerini kapsamaktadır.Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “aktif öğrenme ortamlarının özellikleri”, “aktif öğrenmenin öğrenciye kazandırdıkları”, “aktif öğrenmenin öğretmene kazandırdıkları” ve “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin öz-yeterlilik” ölçekleri ve “kişisel bilgi formu” kullanılmıştır. Ayrıca Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerine aktif öğrenme yöntem ve teknikleri hakkındaki bilgi ve bu teknikleri derslerinde uygulama düzeylerini, teknikleri derslerinde uygularken karşılaştıkları sorunları ve çözümleri tespit etmeye yönelik sorular yöneltilmiştir. Ölçekler 2011-2012 öğretim yılında Isparta’da görev yapan 96 ilköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenine uygulanarak araştırma verileri toplanmıştır.Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotları (Sayı, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) kullanılmıştır. Hipotez testleri olarak Non-Parametrik testlerden Kruskal Wallis H-Testi, Mann Whitney U testi, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmış ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır.Araştırma sonucunda araştırmaya katılan ilköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin aktif öğrenme modeline yönelik yaklaşımlarının yüksek düzeyde olduğu; fakat öğretmenlerin aktif öğrenmede kullanılan yöntem ve teknikleri öğrenme süreçlerinde çok fazla kullanmadıkları ve uygulanmasında da farklı sorunlarla karşılaştıkları ortaya çıkmıştır.Çalışmanın, din öğretiminde aktif öğrenme modeline yönelik DKAB öğretmenlerinin görüşlerinin tespiti konusunda alanda yapılmış ilk araştırma olması yönüyle bazı eksiklikleri olmakla birlikte, din eğitim ve öğretimi etkinliklerine ciddi katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Betimsel nitelikteki bu çalışmanın aktif öğrenmenin öğrencilerin akademik başarısına ve derse olan tutumuna etkisini konu edinen diğer deneysel çalışmalarla desteklenmesi gerekir.
Anahtar Kelimeler: Aktif Öğrenme, Yöntem, Din Eğitimi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni, Etkin öğrenme, Din Öğretimi.
This study, is a descriptive study in the model of survey from quantitative study patterns.The objective of this study to determine and evaluate the approaches of the teachers of Religious Culture and Moral Knowledge to active learning model in the Religious Culture and Moral Knowledge lesson.This study includes Religion teachers who work in primary education institutions in 2011-2012 School year in Isparta City center and towns. In this study, the following means of acquiring data have been developed by the researcher :”properties of active learning environment”, “ the properties that students gained by active learning” and “self-sufficiency scales of Religious Culture and Moral Knowledge teachers” and “personal info form”. Likewise, Religious Culture and Moral Knowledge teachers have been addressed some questions to determine the knowledge , the level of using active learning method and techniques in their lessons , the problems they confront when they apply these techniques in their lessons and the solutions for them.A survey has been conducted to 96 Primary Education Regilious Culture and Moral Knowledge lesson teachers who work in Isparta in 2011-2012 School Year and data has been gathered. The data gathered in this survey has been analysed using Windows 17.0 programme for SPSS (Statistical Package for Social Sciences).. While tha data is being evaluated , descriptive statistical methods ( number, percentage average, standard deviation) have been used. As for the tests of hypothesis, Kruskall Wallis H-Test, Mann Whitney U test, correlation and regression analysis (which are among non- parametrical tests) have been done and findings have been interpreted.As a result of research, RCMK teachers who took part in this research, it was found out that the attitudes of RCMK teachers at primary education towards applicability of active learning model are at high level; but teachers’ using the techniques and methods in active learning don’t use them in the process of learning and they confront various problems when in practice.Despite the fact that this study is the first research to find out the opinions of RCMK teachers about the active learning model in religion education and it has some deficiencies, it is thought that it can make a major contribution to teaching and education of religion. This descriptive study which mentions the effect of active learning to students’ academic success and their attitude towards the lesson , should be supported by some experimental studies on this subject.
Keywords: Active Learning, Method, Religious Education, Teacher of religious Culture and Moral Knowledge, (Active Learning , Religious Education )
Tez (Doktora)- Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, 2013.
Kaynakça var.
Bu çalışma, nicel araştırma desenlerinden tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Çalışmanın amacı İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin aktif öğrenme modeline yönelik yaklaşımlarının belirlenmesi ve değerlendirilmesi şeklinde oluşturulmuştur. Çalışma, 2011-2012 Öğretim yılında Isparta il ve ilçelerinde ilköğretim okullarında görev yapan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerini kapsamaktadır.Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “aktif öğrenme ortamlarının özellikleri”, “aktif öğrenmenin öğrenciye kazandırdıkları”, “aktif öğrenmenin öğretmene kazandırdıkları” ve “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin öz-yeterlilik” ölçekleri ve “kişisel bilgi formu” kullanılmıştır. Ayrıca Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerine aktif öğrenme yöntem ve teknikleri hakkındaki bilgi ve bu teknikleri derslerinde uygulama düzeylerini, teknikleri derslerinde uygularken karşılaştıkları sorunları ve çözümleri tespit etmeye yönelik sorular yöneltilmiştir. Ölçekler 2011-2012 öğretim yılında Isparta’da görev yapan 96 ilköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenine uygulanarak araştırma verileri toplanmıştır.Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 17.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotları (Sayı, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) kullanılmıştır. Hipotez testleri olarak Non-Parametrik testlerden Kruskal Wallis H-Testi, Mann Whitney U testi, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmış ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır.Araştırma sonucunda araştırmaya katılan ilköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin aktif öğrenme modeline yönelik yaklaşımlarının yüksek düzeyde olduğu; fakat öğretmenlerin aktif öğrenmede kullanılan yöntem ve teknikleri öğrenme süreçlerinde çok fazla kullanmadıkları ve uygulanmasında da farklı sorunlarla karşılaştıkları ortaya çıkmıştır.Çalışmanın, din öğretiminde aktif öğrenme modeline yönelik DKAB öğretmenlerinin görüşlerinin tespiti konusunda alanda yapılmış ilk araştırma olması yönüyle bazı eksiklikleri olmakla birlikte, din eğitim ve öğretimi etkinliklerine ciddi katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Betimsel nitelikteki bu çalışmanın aktif öğrenmenin öğrencilerin akademik başarısına ve derse olan tutumuna etkisini konu edinen diğer deneysel çalışmalarla desteklenmesi gerekir.
Anahtar Kelimeler: Aktif Öğrenme, Yöntem, Din Eğitimi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni, Etkin öğrenme, Din Öğretimi.
This study, is a descriptive study in the model of survey from quantitative study patterns.The objective of this study to determine and evaluate the approaches of the teachers of Religious Culture and Moral Knowledge to active learning model in the Religious Culture and Moral Knowledge lesson.This study includes Religion teachers who work in primary education institutions in 2011-2012 School year in Isparta City center and towns. In this study, the following means of acquiring data have been developed by the researcher :”properties of active learning environment”, “ the properties that students gained by active learning” and “self-sufficiency scales of Religious Culture and Moral Knowledge teachers” and “personal info form”. Likewise, Religious Culture and Moral Knowledge teachers have been addressed some questions to determine the knowledge , the level of using active learning method and techniques in their lessons , the problems they confront when they apply these techniques in their lessons and the solutions for them.A survey has been conducted to 96 Primary Education Regilious Culture and Moral Knowledge lesson teachers who work in Isparta in 2011-2012 School Year and data has been gathered. The data gathered in this survey has been analysed using Windows 17.0 programme for SPSS (Statistical Package for Social Sciences).. While tha data is being evaluated , descriptive statistical methods ( number, percentage average, standard deviation) have been used. As for the tests of hypothesis, Kruskall Wallis H-Test, Mann Whitney U test, correlation and regression analysis (which are among non- parametrical tests) have been done and findings have been interpreted.As a result of research, RCMK teachers who took part in this research, it was found out that the attitudes of RCMK teachers at primary education towards applicability of active learning model are at high level; but teachers’ using the techniques and methods in active learning don’t use them in the process of learning and they confront various problems when in practice.Despite the fact that this study is the first research to find out the opinions of RCMK teachers about the active learning model in religion education and it has some deficiencies, it is thought that it can make a major contribution to teaching and education of religion. This descriptive study which mentions the effect of active learning to students’ academic success and their attitude towards the lesson , should be supported by some experimental studies on this subject.
Keywords: Active Learning, Method, Religious Education, Teacher of religious Culture and Moral Knowledge, (Active Learning , Religious Education )