Değişen ve gelişen dünya ekonomisi işletmeleri ve markaları sürekli gelişmek ve değişmek zorunda bırakmaktadır. Hızla değişen teknoloji, sınırları ortadan kaldıran küreselleşme anlayışı gibi etkenlerle tüketiciler sürekli yeni istek ve ihtiyaçlar içerisine girmektedirler. Ağırlaşan rekabet koşulları ve sürekli değişen tüketici kalıpları karşısında pazarlama uygulamalarının şekil değiştirmesi ile online alışveriş kavramı ön plana çıkmıştır. İnternet üzerinden alışveriş yapmanın tüketiciye sağladığı kolaylıklar alışveriş eğiliminin artmasına neden olmuştur. İşletmeler de bu durum karşısında yepyeni alışveriş modelleri geliştirerek tüketiciye sunmuşlardır. Bu modellerden biri günlük fırsat siteleridir (grupanya, markapon gibi). Bu siteler kullanıcılarına yeme-içme, sağlık-güzellik, eğlence-etkinlik, tatil ve alışveriş gibi kategorilerde indirimli hizmet ve ürünler sunmaktadırlar. Yine diğer bir model olan özel alışveriş siteleri; bir ürünün sınırlı stok miktarıyla, sınırlı bir süre için yüksek oranlı indirimlerle satışa sunulmasıdır. Bu bağlamda, özel alışveriş sitelerini kullanan öğrencilere bir anket çalışması uygulanarak bu konuyla ilgili bazı sonuçlar elde edilmeye çalışılmıştır. Yüksek lisans ve doktora öğrencileri hedef alınarak hazırlanan çalışmada; öğrencilerdeki özel alışverişe olan ilginin ve eğilimin tespit edilmesi, öğrencilerin özel alışveriş sitelerini tercih etmesini etkileyen faktörler ve memnuniyet derecelerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışma (Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis-H testi) ve faktör analizi testleri (KMO ve Barlett, Faktör Yükleri, Güvenirlilik Testleri) ile analiz edilmiş olup sonuçlar yorumlanarak rapor edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: İnternet, E-ticaret, Online Alışveriş, Fırsat siteleri, Özel Alışveriş Siteleri.
Changing and evolving world economy pushes companies and brands to evolve and change constantly as well. In line with factors such as like rapidly changing technology and globalization concept eliminating boundaries consumers are constantly forced into new demands and needs. Against intense competition and permanently changing consumer patterns online shopping concept gained reputation with change of form marketing practices. The ease provided to the consumer in shopping through the Internet led to increase in online shopping trends. In this situation companies have developed new shopping patterns and provided to consumers. One of these models is daily deal sites (Grupanya, as Markapon). These sites offer their users discounted services and products in categories such as to food and beverage, health and beauty, leisure-activity, holidays and shopping. Still the other model is private shopping sites and they offer a product for sale with a limited amount of inventory and with the highest rate of discount for a limited time. In this context, a questionnaire will be applied to students using private shopping sites and we will attempt to obtain some results about this issue. In this study prepared by targeting Master's and doctoral students; it is aimed to determine the interest and trend of students towards private shopping, factors that influence selection of private shopping sites by students and level of their satisfaction. Study is analyzed with (Mann-Whitney and Kruskal-Wallis H-test) testing and factor analysis tests (KMO and Barlett Factor Loads, Reliability Testing) and results are interpreted and analyzed.
Keywords: Internet, E-commerce, Online Shopping, Deal Sites, Private Shopping Sites.
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, 2015.
Kaynakça var.
Değişen ve gelişen dünya ekonomisi işletmeleri ve markaları sürekli gelişmek ve değişmek zorunda bırakmaktadır. Hızla değişen teknoloji, sınırları ortadan kaldıran küreselleşme anlayışı gibi etkenlerle tüketiciler sürekli yeni istek ve ihtiyaçlar içerisine girmektedirler. Ağırlaşan rekabet koşulları ve sürekli değişen tüketici kalıpları karşısında pazarlama uygulamalarının şekil değiştirmesi ile online alışveriş kavramı ön plana çıkmıştır. İnternet üzerinden alışveriş yapmanın tüketiciye sağladığı kolaylıklar alışveriş eğiliminin artmasına neden olmuştur. İşletmeler de bu durum karşısında yepyeni alışveriş modelleri geliştirerek tüketiciye sunmuşlardır. Bu modellerden biri günlük fırsat siteleridir (grupanya, markapon gibi). Bu siteler kullanıcılarına yeme-içme, sağlık-güzellik, eğlence-etkinlik, tatil ve alışveriş gibi kategorilerde indirimli hizmet ve ürünler sunmaktadırlar. Yine diğer bir model olan özel alışveriş siteleri; bir ürünün sınırlı stok miktarıyla, sınırlı bir süre için yüksek oranlı indirimlerle satışa sunulmasıdır. Bu bağlamda, özel alışveriş sitelerini kullanan öğrencilere bir anket çalışması uygulanarak bu konuyla ilgili bazı sonuçlar elde edilmeye çalışılmıştır. Yüksek lisans ve doktora öğrencileri hedef alınarak hazırlanan çalışmada; öğrencilerdeki özel alışverişe olan ilginin ve eğilimin tespit edilmesi, öğrencilerin özel alışveriş sitelerini tercih etmesini etkileyen faktörler ve memnuniyet derecelerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışma (Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis-H testi) ve faktör analizi testleri (KMO ve Barlett, Faktör Yükleri, Güvenirlilik Testleri) ile analiz edilmiş olup sonuçlar yorumlanarak rapor edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: İnternet, E-ticaret, Online Alışveriş, Fırsat siteleri, Özel Alışveriş Siteleri.
Changing and evolving world economy pushes companies and brands to evolve and change constantly as well. In line with factors such as like rapidly changing technology and globalization concept eliminating boundaries consumers are constantly forced into new demands and needs. Against intense competition and permanently changing consumer patterns online shopping concept gained reputation with change of form marketing practices. The ease provided to the consumer in shopping through the Internet led to increase in online shopping trends. In this situation companies have developed new shopping patterns and provided to consumers. One of these models is daily deal sites (Grupanya, as Markapon). These sites offer their users discounted services and products in categories such as to food and beverage, health and beauty, leisure-activity, holidays and shopping. Still the other model is private shopping sites and they offer a product for sale with a limited amount of inventory and with the highest rate of discount for a limited time. In this context, a questionnaire will be applied to students using private shopping sites and we will attempt to obtain some results about this issue. In this study prepared by targeting Master's and doctoral students; it is aimed to determine the interest and trend of students towards private shopping, factors that influence selection of private shopping sites by students and level of their satisfaction. Study is analyzed with (Mann-Whitney and Kruskal-Wallis H-test) testing and factor analysis tests (KMO and Barlett Factor Loads, Reliability Testing) and results are interpreted and analyzed.
Keywords: Internet, E-commerce, Online Shopping, Deal Sites, Private Shopping Sites.