Giyim sektörü küreselleşen dünyada oldukça önemli bir sektör haline gelmektedir. Özellikle sektör içerisinde mevcut işletmelerin ürün yelpazeleri ve farklılıkları gitgide artmakta ve çeşitlilik göstermektedir. Literatürde cinsiyet ve içgüdüsel alışveriş alışkanlıkları arasındaki ilişkinin araştırılmasına yönelik çok fazla çalışma olmamakla birlikte yapılan bir takım çalışmalarda çelişkili sonuçlar ortaya çıkmıştır. Bu noktada, öğrencilerin içgüdüsel satın alma davranışlarındaki farklılıklarına yönelik çelişkili birtakım bulgulara ek bir bulgu sağlaması yönünde katkı sağlaması amaçlanmaktadır. Bu sayede, bu çalışma hem akademik çalışmalara katkı sağlayacak hem de giyim sektöründe yer alan işletmelerin doğru stratejiler geliştirmesini sağlayarak iş dünyasına özgün bilgi birikimi sağlayacaktır. Ayrıca içgüdüsel satın alma davranışını etkileyen faktörlerin neler olduğu ve bu faktörlerin içgüdüsel satın alma eğilimi üzerindeki etkisini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Giyim sektörü öğrencilerin ortak dili olarak düşünüldüğü için tercih edilmiştir. Kültürler arası bir çalışma özelliği taşıyan bu çalışmada, aynı zamanda uygulamanın yapıldığı örneklemler olan Türk ve Alman öğrencilerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde tüketici satın alma davranışlarının genel yapısı, ikinci bölümünde giyim ürünlerinde içgüdüsel satın alma davranışları incelenmiştir. Tezin üçüncü bölümü uygulama aşamasıdır. Bu aşamada, araştırmanın amacı ve kapsamı doğrultusunda bir anket formu oluşturulmuş ve bu anket toplamda 715 işletme öğrencisine uygulanmıştır. Uygulanan anket neticesinde, demografik değişkenler ile mağaza tercihi, mağazaya gitme sıklığı, içgüdüsel satın alma sıklığı, alışverişi etkileyen faktörler, alışverişe gittiğinizde arkadaş veya aile fikrine önem verme, ödeme şekilleri, modayı takip etme durumları, ne kadar harcama yaptıkları ve benzeri konularda farklılık olup olmadığı hususu ki-kare bağımsızlık testi uygulanarak incelenmiştir. Ayrıca elde edilen sonuçlar, faktör analizi ile gruplandırılmış ve güvenilirlik testine tabi tutulmuştur. Faktör analiziyle gruplandırılan bu maddelerin içgüdüsel satın alma eğilimi üzerindeki etkisi çoklu regresyon analizi ile incelenmiştir. İki farklı kültüre uygulanan bu çalışma sonucunda her iki ülkede de öğrencilerin giyim ürünlerinde içgüdüsel satın alma davranışları hususunda hem benzerlik hem farklılık gösterdikleri tespit edilmiştir. Bu da göstermektedir ki, öğrencileri içgüdüsel satın alma davranışları açısından birbirinden tamamen ayrı düşünmek oldukça zordur.
Anahtar Kelimeler: Tüketici Davranışları, Alışveriş Alışkanlıkları, İçgüdüsel Satın Alma Eğilimi, İçgüdüsel Satın Almayı Etkileyen Faktörler, Kültür
Clothing sector is one of the leading sectors which have a significant share in the global world. Product depth and width of the enterprises in the sector in particular have been increasing and diversifying. Although there are not many studies in the literature to investigate the relationship between gender and instinctive shopping habits, some studies have emerged conflicting results. At this point, it is aimed to contribute to finding additional findings in conflicting findings about the differences in students' instinctive buying behaviors. In this regard, this study will contribute both to academic studies and to providing accurate knowledge to the business world by providing the strategists in the apparel sector to develop the right strategies. Also, determine the factors affecting instinctive purchase in clothing and investigate effects on the instinctive purchasing tendency of these factors. The clothing sector is preferred because it is considered a common language amongst students. Another aim of this cross-cultural study is to compare the Turkish and German students regarding their instinctive purchasing tendency. In the first section of the research, general structure of consumer's purchase behaviors and in the second section of the research, instinctive purchasing behaviors and the factors affecting instinctive purchase in clothing are mentioned. The empirical study builds the third chapter of this thesis. At this stage, a questionnaire was formulated in line with the purpose and scope of the research and this survey was applied to 715 business students in total.Result of survey that is applied in demographic variables, store preference, the frequency of going to the store, frequency of instinctive purchasing, factors effecting shopping, give importance to the idea of friends or family in shopping, method of payments, whether they follow fashion, how much money the spend for shopping etc. the issue of whether differences in the subject was examined by applying with ki-square independence test. Whereas these demographic variables are found influential on some factors, there is no affect found on the others. Also, the results got from the survey are analyzed by SPSS using factor analysis and reliability test. Impact on the instinctive purchasing tendency of these substances grouped by factor analysis were examined by multiple regression analysis. As a result of this study applied to two different cultures, it has been determined that students in both countries have similarities and differences in instinctive purchasing behaviors in clothing products. This shows that it is rather difficult for students to think completely apart from each other in terms of instinctive purchasing behaviors.
Keywords: Consumer Behaviours, Shopping Habits, Instinctive Purchasing Tendency, The Factors Affecting Instinctive Purchasing, Culture.
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, 2016.
Kaynakça var.
Giyim sektörü küreselleşen dünyada oldukça önemli bir sektör haline gelmektedir. Özellikle sektör içerisinde mevcut işletmelerin ürün yelpazeleri ve farklılıkları gitgide artmakta ve çeşitlilik göstermektedir. Literatürde cinsiyet ve içgüdüsel alışveriş alışkanlıkları arasındaki ilişkinin araştırılmasına yönelik çok fazla çalışma olmamakla birlikte yapılan bir takım çalışmalarda çelişkili sonuçlar ortaya çıkmıştır. Bu noktada, öğrencilerin içgüdüsel satın alma davranışlarındaki farklılıklarına yönelik çelişkili birtakım bulgulara ek bir bulgu sağlaması yönünde katkı sağlaması amaçlanmaktadır. Bu sayede, bu çalışma hem akademik çalışmalara katkı sağlayacak hem de giyim sektöründe yer alan işletmelerin doğru stratejiler geliştirmesini sağlayarak iş dünyasına özgün bilgi birikimi sağlayacaktır. Ayrıca içgüdüsel satın alma davranışını etkileyen faktörlerin neler olduğu ve bu faktörlerin içgüdüsel satın alma eğilimi üzerindeki etkisini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Giyim sektörü öğrencilerin ortak dili olarak düşünüldüğü için tercih edilmiştir. Kültürler arası bir çalışma özelliği taşıyan bu çalışmada, aynı zamanda uygulamanın yapıldığı örneklemler olan Türk ve Alman öğrencilerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde tüketici satın alma davranışlarının genel yapısı, ikinci bölümünde giyim ürünlerinde içgüdüsel satın alma davranışları incelenmiştir. Tezin üçüncü bölümü uygulama aşamasıdır. Bu aşamada, araştırmanın amacı ve kapsamı doğrultusunda bir anket formu oluşturulmuş ve bu anket toplamda 715 işletme öğrencisine uygulanmıştır. Uygulanan anket neticesinde, demografik değişkenler ile mağaza tercihi, mağazaya gitme sıklığı, içgüdüsel satın alma sıklığı, alışverişi etkileyen faktörler, alışverişe gittiğinizde arkadaş veya aile fikrine önem verme, ödeme şekilleri, modayı takip etme durumları, ne kadar harcama yaptıkları ve benzeri konularda farklılık olup olmadığı hususu ki-kare bağımsızlık testi uygulanarak incelenmiştir. Ayrıca elde edilen sonuçlar, faktör analizi ile gruplandırılmış ve güvenilirlik testine tabi tutulmuştur. Faktör analiziyle gruplandırılan bu maddelerin içgüdüsel satın alma eğilimi üzerindeki etkisi çoklu regresyon analizi ile incelenmiştir. İki farklı kültüre uygulanan bu çalışma sonucunda her iki ülkede de öğrencilerin giyim ürünlerinde içgüdüsel satın alma davranışları hususunda hem benzerlik hem farklılık gösterdikleri tespit edilmiştir. Bu da göstermektedir ki, öğrencileri içgüdüsel satın alma davranışları açısından birbirinden tamamen ayrı düşünmek oldukça zordur.
Anahtar Kelimeler: Tüketici Davranışları, Alışveriş Alışkanlıkları, İçgüdüsel Satın Alma Eğilimi, İçgüdüsel Satın Almayı Etkileyen Faktörler, Kültür
Clothing sector is one of the leading sectors which have a significant share in the global world. Product depth and width of the enterprises in the sector in particular have been increasing and diversifying. Although there are not many studies in the literature to investigate the relationship between gender and instinctive shopping habits, some studies have emerged conflicting results. At this point, it is aimed to contribute to finding additional findings in conflicting findings about the differences in students' instinctive buying behaviors. In this regard, this study will contribute both to academic studies and to providing accurate knowledge to the business world by providing the strategists in the apparel sector to develop the right strategies. Also, determine the factors affecting instinctive purchase in clothing and investigate effects on the instinctive purchasing tendency of these factors. The clothing sector is preferred because it is considered a common language amongst students. Another aim of this cross-cultural study is to compare the Turkish and German students regarding their instinctive purchasing tendency. In the first section of the research, general structure of consumer's purchase behaviors and in the second section of the research, instinctive purchasing behaviors and the factors affecting instinctive purchase in clothing are mentioned. The empirical study builds the third chapter of this thesis. At this stage, a questionnaire was formulated in line with the purpose and scope of the research and this survey was applied to 715 business students in total.Result of survey that is applied in demographic variables, store preference, the frequency of going to the store, frequency of instinctive purchasing, factors effecting shopping, give importance to the idea of friends or family in shopping, method of payments, whether they follow fashion, how much money the spend for shopping etc. the issue of whether differences in the subject was examined by applying with ki-square independence test. Whereas these demographic variables are found influential on some factors, there is no affect found on the others. Also, the results got from the survey are analyzed by SPSS using factor analysis and reliability test. Impact on the instinctive purchasing tendency of these substances grouped by factor analysis were examined by multiple regression analysis. As a result of this study applied to two different cultures, it has been determined that students in both countries have similarities and differences in instinctive purchasing behaviors in clothing products. This shows that it is rather difficult for students to think completely apart from each other in terms of instinctive purchasing behaviors.
Keywords: Consumer Behaviours, Shopping Habits, Instinctive Purchasing Tendency, The Factors Affecting Instinctive Purchasing, Culture.