Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkan elektronik ticaret davranışı boş zaman sıkıntısı çeken kadın çalışanların yaşamlarında yerini almaktadır. Böylelikle geçmişten günümüze kadın çalışanlar ile özdeşleşen geleneksel alışveriş, dijital ortama taşınarak yeni bir tüketici davranışını ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada kadın çalışanların elektronik ticaret algıları ve elektronik ticareti tercih etme nedenleri çok yönlü olarak incelenmiştir. Çalışmada literatür taraması ve veri toplama aracı olarak anket çalışması olmak üzere iki farklı yöntem kullanılmıştır. Çalışmada anket yöntemi kullanılarak Çankırı İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı okullarda görev yapan kadın çalışanların (öğretmen, idari personel, şirket personeli) işgücü piyasalarına katılımları yönüyle elektronik ticaret eğilimlerini neden ve sonuçları açısından analiz etmek amaçlanmaktadır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kadın çalışanların işgücü piyasasında konumu ve durumları tartışılmış, ikinci bölümde elektronik ticaretin kavramsal çerçevesine yer verilmiş, çalışmanın üçüncü bölümünde ise Çankırı MEB'e bağlı kurumlarda görev yapmakta olan kadın çalışanlara yönelik bir alan araştırması şeklindeki uygulamalı çalışmanın bulguları paylaşılmış, kadın çalışanların elektronik ticareti kullanımlarının demografik özelliklerine göre değişimi, elektronik ticaret yapma sıklıkları, bilgisayar ve interneti kullanma yoğunlukları, elektronik ticarete yönelten etkiler, boş zaman ile elektronik ticaret ilişkisi şeklindeki birbirinden farklı hipotezleri test etmeye yönelik bilgilere yer verilmiştir. Çalışmanın sonucunda kadın çalışanların elektronik ticaret alışkanlıklarının çalışma ve çalışma dışı yaşamlarının bir parçası olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu eğilimin temel nedenleri içerisinde internet kullanım sıklığı ve süresine bağlı olarak elektronik ticaret eğiliminin yararlarının zararlarından daha baskın olması düşüncesi yer almaktadır.
Anahtar Kelimeler: İşgücü Piyasaları, Kadın Çalışanlar, Elektronik Ticaret
E-commerce, occurring in parallel to the improvements on the information and communication technologies, has become the sinequanon of women employees' life who face to face the problem of leisure time. Hence, traditional shopping, that has overlapped with the women employees from past to present, is carried to the digital sphere and new consumer behaviour has come to fore. In this study, e-commerce perceptions of women employees and their reasons for this sort of behaviour was put to analysis in a multifaceted way. Two different types of methods were utilized in the study such as literature review and a questionnaire as a way of collecting data. Via questionnaire conducted, the main objective of the study is to analyze the causes and the effects of women employees' e-commerce inclinations working in the schools of National Education Ministry in Çankırı Province in Turkey (teachers, administrative staff, company workers) in regards to their participations in labor markets. The study consists of three chapters. In the first chapter, the position and the status of the women was discussed; in the second chapter, the conceptual framework of the electronic commerce was mentioned; and as for the third chapter of the study, the findings concerning a field study on female teachers working in the schools of National Ministry of Turkey in Çankırı were shared and information to test different hypotheses for the changes of female workers electronic commerce activities depending upon their demographic features, their frequency of electronic commerce, their ratio of computer and internet usage, the factors that direct them to electronic commerce, and the correlation between electronic commerce and free time. As a result of the study, it was determined that electronic commerce is the inevitable part of the female teachers both in/out of their works. The reasons for these inclinations are the frequent usage of internet and the dominance of positive thoughts on electronic commerce rather than the negative ones depending on its duration.
Keywords: Labor Markets, Female Workers, Electronic Commerce
Tez (Doktora) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, 2018.
Kaynakça var.
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler doğrultusunda ortaya çıkan elektronik ticaret davranışı boş zaman sıkıntısı çeken kadın çalışanların yaşamlarında yerini almaktadır. Böylelikle geçmişten günümüze kadın çalışanlar ile özdeşleşen geleneksel alışveriş, dijital ortama taşınarak yeni bir tüketici davranışını ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada kadın çalışanların elektronik ticaret algıları ve elektronik ticareti tercih etme nedenleri çok yönlü olarak incelenmiştir. Çalışmada literatür taraması ve veri toplama aracı olarak anket çalışması olmak üzere iki farklı yöntem kullanılmıştır. Çalışmada anket yöntemi kullanılarak Çankırı İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı okullarda görev yapan kadın çalışanların (öğretmen, idari personel, şirket personeli) işgücü piyasalarına katılımları yönüyle elektronik ticaret eğilimlerini neden ve sonuçları açısından analiz etmek amaçlanmaktadır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kadın çalışanların işgücü piyasasında konumu ve durumları tartışılmış, ikinci bölümde elektronik ticaretin kavramsal çerçevesine yer verilmiş, çalışmanın üçüncü bölümünde ise Çankırı MEB'e bağlı kurumlarda görev yapmakta olan kadın çalışanlara yönelik bir alan araştırması şeklindeki uygulamalı çalışmanın bulguları paylaşılmış, kadın çalışanların elektronik ticareti kullanımlarının demografik özelliklerine göre değişimi, elektronik ticaret yapma sıklıkları, bilgisayar ve interneti kullanma yoğunlukları, elektronik ticarete yönelten etkiler, boş zaman ile elektronik ticaret ilişkisi şeklindeki birbirinden farklı hipotezleri test etmeye yönelik bilgilere yer verilmiştir. Çalışmanın sonucunda kadın çalışanların elektronik ticaret alışkanlıklarının çalışma ve çalışma dışı yaşamlarının bir parçası olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu eğilimin temel nedenleri içerisinde internet kullanım sıklığı ve süresine bağlı olarak elektronik ticaret eğiliminin yararlarının zararlarından daha baskın olması düşüncesi yer almaktadır.
Anahtar Kelimeler: İşgücü Piyasaları, Kadın Çalışanlar, Elektronik Ticaret
E-commerce, occurring in parallel to the improvements on the information and communication technologies, has become the sinequanon of women employees' life who face to face the problem of leisure time. Hence, traditional shopping, that has overlapped with the women employees from past to present, is carried to the digital sphere and new consumer behaviour has come to fore. In this study, e-commerce perceptions of women employees and their reasons for this sort of behaviour was put to analysis in a multifaceted way. Two different types of methods were utilized in the study such as literature review and a questionnaire as a way of collecting data. Via questionnaire conducted, the main objective of the study is to analyze the causes and the effects of women employees' e-commerce inclinations working in the schools of National Education Ministry in Çankırı Province in Turkey (teachers, administrative staff, company workers) in regards to their participations in labor markets. The study consists of three chapters. In the first chapter, the position and the status of the women was discussed; in the second chapter, the conceptual framework of the electronic commerce was mentioned; and as for the third chapter of the study, the findings concerning a field study on female teachers working in the schools of National Ministry of Turkey in Çankırı were shared and information to test different hypotheses for the changes of female workers electronic commerce activities depending upon their demographic features, their frequency of electronic commerce, their ratio of computer and internet usage, the factors that direct them to electronic commerce, and the correlation between electronic commerce and free time. As a result of the study, it was determined that electronic commerce is the inevitable part of the female teachers both in/out of their works. The reasons for these inclinations are the frequent usage of internet and the dominance of positive thoughts on electronic commerce rather than the negative ones depending on its duration.
Keywords: Labor Markets, Female Workers, Electronic Commerce