dc.creator |
SERİN, Sercan; DÜZCE ÜNİVERSİTESİ |
|
dc.date |
2018-06-23T00:00:00Z |
|
dc.date.accessioned |
2019-07-09T12:16:51Z |
|
dc.date.available |
2019-07-09T12:16:51Z |
|
dc.identifier |
http://dergipark.org.tr/jesd/issue/36481/398339 |
|
dc.identifier |
10.21923/jesd.398339 |
|
dc.identifier.uri |
http://acikerisim.sdu.edu.tr/xmlui/handle/123456789/48506 |
|
dc.description |
In this study, the ultrasonic pulse velocitymeasurement device was used to predict crack depth in asphalt concrete. Thetests were carried out using the indirect reading method. In experimentalprocedures, notches were opened with the help of a diamond saw to obtaincontrolled crack formation. In this way, un-notched and 5, 10, 15, 20 cm deep notched samplegroups were constituted. In addition tothe empirical formulas used in the literature for the prediction of cracksusing experimental data, new statistical models were developed in which thephysical properties of the material are analyzed. These developed statisticalmodels were examined in two separate groups for analyses by considering withand without un-notched situations. Thus, in both models, the determinationcoefficients (R2) between the actual values and the predicted valueswere obtained as 0,95 and 0,91 respectively. As a result, it was determinedthat crack depth can be successfully predicted by the proposed model in asphaltconcrete. |
|
dc.description |
Bu çalışmada, asfalt betonlarda ultrases geçiş hızı test cihazı kullanılarakçatlak derinliği tahmini yapılmıştır. Testler, endirekt okuma yöntemikullanılarak gerçekleştirilmiştir. Deneysel işlemlerde kontrollü çatlakoluşumunu elde etmek amacıyla, numunelere elmas testere yardımıyla çentikaçılmıştır. Böylece çentiksiz ve 5, 10, 15, 20 cm derinliklerde çentikli numunegrupları oluşturulmuştur. Deneyselveriler kullanılarak literatürde bulunan ve çatlak tahmininde kullanılanampirik formüle ek olarak, bu çalışmada malzemenin fiziksel özelliklerininanalize dahil edildiği yeni istatistiksel modeller geliştirilmiştir. Geliştirilenbu modeller ise, çentiksiz numunelerin analize dahil edildiği ve dahil edilmediğiolmak üzere iki ayrı grupta incelenmiştir. Böylece, her iki modelde gerçekdeğerler ile tahmin edilen değerler arasındaki determinasyon katsayıları (R2)sırasıyla 0,95 ve 0,91 olarak elde edilmiştir. Sonuç olarak, asfalt betonlardaçatlak derinliğinin önerilen model ile başarılı bir şekilde tahminedilebileceği tespit edilmiştir. |
|
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language |
tr |
|
dc.publisher |
Süleyman Demirel University |
|
dc.publisher |
Süleyman Demirel Üniversitesi |
|
dc.relation |
http://dergipark.org.tr/download/article-file/493047 |
|
dc.source |
Volume: 6, Issue: 2
310-315 |
en-US |
dc.source |
1308-6693 |
|
dc.subject |
Ultrasonic pulse velocity,Asphalt concrete,Non-destructive testing,Crack analysis |
|
dc.subject |
Ultrases geçiş hızı,Asfalt beton,Tahribatsız test,Çatlak analizi |
|
dc.title |
CRACK ANALYSIS ON ASPHALT CONCRETES VIA ULTRASONIC METHOD |
en-US |
dc.title |
ULTRASONİK YÖNTEM İLE ASFALT BETONLARDA ÇATLAK ANALİZİ |
en-US |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/article |
|