AbstractEmergingfrom the influence of German Expressionist movement and the visual culture ofsilent film and caricature in the first half of the twentieth century, woodcut novel is a genre in which anarrative is told with only images, without using any text. The term was coinedby Belgian artist Frans Masereel who was also the pioneer of the genre. Alsoknown as wordless novel, woodcut novel has a great importance since it pavedthe way for today’s graphic novel, even though its popularity couldn’t last forlong. Lynd Ward who became the pioneerof the genre in America produced his first woodcut novel Gods’ Man in 1929. After its great success both artistically andcommercially, Ward created five additional woodcut novels, one of which is Vertigo that will be discussed in thisarticle. His last complete novel Vertigoconsisting of 230 wood engravings is regarded as the masterpiece of the artist.Keywords:Lynd Ward, Woodcut Novel, Wordless Novel, Vertigo
ÖzYirminciyüzyılın ilk yarısında Alman Dışavurumculuk akımından ve film ve karikatür gibigörsel kültürden beslenerek doğan ağaçbaskı roman, yazı kullanmadan sadece görsellerle hikaye anlatma prensibinedayanır ve öncüsü Belçikalı sanatçı Frans Masereel tarafından, ağaç baskıolarak basılmış imgelerin hikaye anlatacak şekilde kitap formatında basılmasıolarak tanımlanmıştır. Literatürde yazısızroman terimiyle dönüşümlü olarak kullanılmakta olan ağaç baskı roman, kısaömürlü bir akım olsa da günümüz grafik romanına temel hazırlamış ve yön vermişolması açısından büyük öneme sahiptir. Masereel’den sonra bu akımınAmerika’daki öncüsü olmuş Lynd Ward, ilk kez 1929 yılında ürettiği ağaç baskıromanı Tanrıların Adamı ile büyük sesgetirmiştir. Bu makalede ele alınacak olan Vertigo,Ward’ın bu alanda kazandırmış olduğu altı eserden sonuncusudur ve 230 adet ağaçkazımayla sanatçının başyapıtı olarak görülmektedir.Anahtar Kelimeler:Lynd Ward, Ağaç Baskı Roman, Yazısız Roman, Vertigo