Günümüzde dünyada bilgi ve iletişim alanında devam etmekte olan hızlı değişim, hemen hemen her alanda olduğu gibi bankacılık sektörünü de etkisi altına almaktadır. Bu bakımdan, banka müşterilerinin bu yeni bilgi ve iletişim teknolojilerini algıları ve bu yeni teknolojiler karşısındaki kullanma veya kullanmama yönündeki niyetleri önem teşkil etmektedir. Bu çalışmanın amacı, İnternet bankacılığı bireysel banka müşterilerinin algılarının, bilgi ve iletişim teknolojilerinin kabullenilmesine ve kullanılmasına etkilerini incelemektir. Bu bağlamda; bir bankacılık hizmeti olan İnternet bankacılığının kullanımını etkileyen faktörlerden Algılanan Kişisellik ve Güvenlik, Algılanan Eğlence ile Algılanan Sistem Performansı değişkenleri Teknoloji Kabullenme Modeli’ne eklenilerek İnternet bankacılığı kullanımını etkileyen bu faktörlerin niyet üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Ankara ili sınırları içerisinde faaliyet göstermekte olan bankaların bireysel banka müşterilerine anket uygulamak suretiyle, Araştırma modeli çerçevesinde 12 hipotez gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler, SPSS Statistics 22 ve SPSS Amos21 paket programlarında analiz edilerek bulgular tartışılmıştır. Yapısal Eşitlik Modeli kullanılarak yapılmış olan analiz sonucunda modelin yeterli uyum ölçütlerini sağladığı görülmüştür. Bu araştırmaya göre, İnternet bankacılığı müşterilerinin İnternet bankacılığı teknolojilerini kullanma niyeti; Algılanan Kullanım Kolaylığı, Algılanan Fayda, Algılanan Kişisellik ve Güvenlik ile Algılanan Eğlence tarafından belirlenmektedir. Bunun yanında; Algılanan Eğlence ile Algılanan Kişisellik ve Güvenlik; Algılanan Fayda ve Algılanan Kullanım Kolaylığını doğrudan etkilemekte, Algılanan Fayda ile Algılanan Kullanım Kolaylığının da davranışa yönelik niyet üzerine etkili olduğu anlaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: İnternet, e-Ticaret, alternatif dağıtım kanalları, İnternet Bankacılığı, Yapısal Eşitlik Modeli
Nowadays, the rapid change in information and communication in the world is affecting the banking sector as it does almost every field. In this respect, the bank customers' perceptions of these new information and communication technologies and their intentions to use or not to use these new technologies are important. The purpose of this study is to examine the effects of Internet banking perceptions of individual bank customers on the adoption and use of information and communication technologies. In this context, the factors that affect the use of Internet banking as a banking service, including Perceived Personality and Security, Perceived Entertainment and Perceived System Performance, are added to Technology Acceptance Model so that the effects of these factors on the use of Internet banking can be investigated. Within the framework of the research model, 12 hypotheses were developed and a questionnaire was applied to the individual bank customers of the banks operating in the province of Ankara. The data were analyzed on SPSS Statistics 22 and SPSS Amos 21 package programs and the findings were discussed. It was found that the model provided adequate compliance criteria as a result of analysis using Structural Equation Model. According to the results of the structural model, the use of Internet banking technologies among Internet banking customers is determined by the Perceived Ease of Use, Perceived Benefit, Perceived Personality and Security and Perceived Entertainment. Besides, Perceived Personality and Security with Perceived Entertainment; Perceived Benefit and Perceived Ease of Use were found to directly affect the Perceived Benefit, while Perceived Ease of Use is also understood to be effective on the Faith Behavior.
Keywords: Internet, e-Commerce, alternative delivery channels, Internet Banking, Structural Equation Model
Tez (Doktora) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, 2019.
Kaynakça var.
Günümüzde dünyada bilgi ve iletişim alanında devam etmekte olan hızlı değişim, hemen hemen her alanda olduğu gibi bankacılık sektörünü de etkisi altına almaktadır. Bu bakımdan, banka müşterilerinin bu yeni bilgi ve iletişim teknolojilerini algıları ve bu yeni teknolojiler karşısındaki kullanma veya kullanmama yönündeki niyetleri önem teşkil etmektedir. Bu çalışmanın amacı, İnternet bankacılığı bireysel banka müşterilerinin algılarının, bilgi ve iletişim teknolojilerinin kabullenilmesine ve kullanılmasına etkilerini incelemektir. Bu bağlamda; bir bankacılık hizmeti olan İnternet bankacılığının kullanımını etkileyen faktörlerden Algılanan Kişisellik ve Güvenlik, Algılanan Eğlence ile Algılanan Sistem Performansı değişkenleri Teknoloji Kabullenme Modeli’ne eklenilerek İnternet bankacılığı kullanımını etkileyen bu faktörlerin niyet üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Ankara ili sınırları içerisinde faaliyet göstermekte olan bankaların bireysel banka müşterilerine anket uygulamak suretiyle, Araştırma modeli çerçevesinde 12 hipotez gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler, SPSS Statistics 22 ve SPSS Amos21 paket programlarında analiz edilerek bulgular tartışılmıştır. Yapısal Eşitlik Modeli kullanılarak yapılmış olan analiz sonucunda modelin yeterli uyum ölçütlerini sağladığı görülmüştür. Bu araştırmaya göre, İnternet bankacılığı müşterilerinin İnternet bankacılığı teknolojilerini kullanma niyeti; Algılanan Kullanım Kolaylığı, Algılanan Fayda, Algılanan Kişisellik ve Güvenlik ile Algılanan Eğlence tarafından belirlenmektedir. Bunun yanında; Algılanan Eğlence ile Algılanan Kişisellik ve Güvenlik; Algılanan Fayda ve Algılanan Kullanım Kolaylığını doğrudan etkilemekte, Algılanan Fayda ile Algılanan Kullanım Kolaylığının da davranışa yönelik niyet üzerine etkili olduğu anlaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: İnternet, e-Ticaret, alternatif dağıtım kanalları, İnternet Bankacılığı, Yapısal Eşitlik Modeli
Nowadays, the rapid change in information and communication in the world is affecting the banking sector as it does almost every field. In this respect, the bank customers' perceptions of these new information and communication technologies and their intentions to use or not to use these new technologies are important. The purpose of this study is to examine the effects of Internet banking perceptions of individual bank customers on the adoption and use of information and communication technologies. In this context, the factors that affect the use of Internet banking as a banking service, including Perceived Personality and Security, Perceived Entertainment and Perceived System Performance, are added to Technology Acceptance Model so that the effects of these factors on the use of Internet banking can be investigated. Within the framework of the research model, 12 hypotheses were developed and a questionnaire was applied to the individual bank customers of the banks operating in the province of Ankara. The data were analyzed on SPSS Statistics 22 and SPSS Amos 21 package programs and the findings were discussed. It was found that the model provided adequate compliance criteria as a result of analysis using Structural Equation Model. According to the results of the structural model, the use of Internet banking technologies among Internet banking customers is determined by the Perceived Ease of Use, Perceived Benefit, Perceived Personality and Security and Perceived Entertainment. Besides, Perceived Personality and Security with Perceived Entertainment; Perceived Benefit and Perceived Ease of Use were found to directly affect the Perceived Benefit, while Perceived Ease of Use is also understood to be effective on the Faith Behavior.
Keywords: Internet, e-Commerce, alternative delivery channels, Internet Banking, Structural Equation Model