Son yıllarda teknolojinin gelişmesi tüm alanları etkilediği gibi sporcu gelişimleri için uygulanan antrenman metodlarını da etkilemiştir. Sporda ileri olan ülkeler teknolojinin tüm olanaklarını kullanarak sporcuların eğitim ve doğru beslenme teknikleri ile sportif yeteneklerini geliştirerek rakiplerinin önüne geçmesi için çalışmalar yapmaktadırlar. Günümüz teknolojisi ile hazırlanan performans arttırıcı sistemler sporcu başarısında önemli bir rol oynamakta ve eksik yönlerini geliştirmede fayda sağlamaktadır. Bu tez çalışmasında bir sporcunun teknik, hız, güç devamlılığı, vuruş gücü sürekliliği ve zamana bağlı gelişim performanslarının ölçüleceği etkileşimli bir robotik antrenman sistemi yazılımı geliştirilmiştir. Antrenmanların sporculara olan katkısını sayısal olarak ölçülerek, veri tabanına kaydedilip ve grafiklerle zamana bağlı gelişiminin incelenebildiği, geçmiş performanslarıyla karşılaştırılabildiği bir yazılım alt yapısı kurulmuştur. Geliştirilen sistem ile sporcunun görsel algılama kabiliyetlerine de hitap ettiğinden değişken hızlı hedeflere olan cevap verme süreleri de incelenebilmektedir. Yazılımdaki antrenman ayarları seçenekleri ile sporcuların yaş, kilo ve kategori durumu göz önünde bulundurularak değiştirilebilmektedir. Bu durum kategorisi belli sporculara özel program uygulanabilmesine olanak sağlamaktadır. Geliştirilen vuruş temelli sporlarda kullanılan etkileşimli dayanım sistemi yazılımı başarılı sporcuların başarım kriterleri için gerekli verinin üretilmesi için alt yapı sağlayacak olup veri havuzu ile sporcuların antrenman performanslarından başarı tahmin algoritmaları oluşturulmasına alt yapı sağlayacaktır. Ayrıca vuruş temelli spor dallarına yönelik geliştirilen sistemin gerekli modifikasyonlar yapılarak diğer spor dalları için de uygulanabilir hale getirilmesi sağlanacaktır.
Anahtar Kelimeler: Vuruş temelli sporlar, yazılım, kuvvet ölçümü, dinamik ölçüm.
In recent years development in technology has an impact on training methods applied on athlete progress as well as all other fields. Developed countries in sportively work on drawing the opponents away by improvement of education, nutrition and athletic talents of athletes with the aid of all technological opportunities. Performance boosting systems prepared with recent technology play a vital role in success of athletes and contribute to improvement of their weaknesses. In this thesis an interactive robotic training system software is developed to measure technique, speed, strength and striking power sustainability and improvement performance dependent to time of an athlete. A software infrastructure is built to measure contribution of training to the athlete and record that data in a database for evaluation of the athlete improvement and comparison with former performance time dependently using graphs and plots. Response time of the athlete to variable speed targets can be evaluated by means of appealing to visual perception abilities. Training settings can be adjusted with respect to age, weight and category of the athlete. That can enable us to apply specific program to athletes included in a specific category. The developed interactive endurance system software to be used in strike based sport can provide a base for success criterion of successful athletes and can enable us to build achievement prediction algorithms. Additionally the current system developed for strike based sport branches can be modified for application in other sport branches.
Keywords: Strike based sports, software, force measurement, dynamic measurement.
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı, 2019.
Kaynakça var.
Son yıllarda teknolojinin gelişmesi tüm alanları etkilediği gibi sporcu gelişimleri için uygulanan antrenman metodlarını da etkilemiştir. Sporda ileri olan ülkeler teknolojinin tüm olanaklarını kullanarak sporcuların eğitim ve doğru beslenme teknikleri ile sportif yeteneklerini geliştirerek rakiplerinin önüne geçmesi için çalışmalar yapmaktadırlar. Günümüz teknolojisi ile hazırlanan performans arttırıcı sistemler sporcu başarısında önemli bir rol oynamakta ve eksik yönlerini geliştirmede fayda sağlamaktadır. Bu tez çalışmasında bir sporcunun teknik, hız, güç devamlılığı, vuruş gücü sürekliliği ve zamana bağlı gelişim performanslarının ölçüleceği etkileşimli bir robotik antrenman sistemi yazılımı geliştirilmiştir. Antrenmanların sporculara olan katkısını sayısal olarak ölçülerek, veri tabanına kaydedilip ve grafiklerle zamana bağlı gelişiminin incelenebildiği, geçmiş performanslarıyla karşılaştırılabildiği bir yazılım alt yapısı kurulmuştur. Geliştirilen sistem ile sporcunun görsel algılama kabiliyetlerine de hitap ettiğinden değişken hızlı hedeflere olan cevap verme süreleri de incelenebilmektedir. Yazılımdaki antrenman ayarları seçenekleri ile sporcuların yaş, kilo ve kategori durumu göz önünde bulundurularak değiştirilebilmektedir. Bu durum kategorisi belli sporculara özel program uygulanabilmesine olanak sağlamaktadır. Geliştirilen vuruş temelli sporlarda kullanılan etkileşimli dayanım sistemi yazılımı başarılı sporcuların başarım kriterleri için gerekli verinin üretilmesi için alt yapı sağlayacak olup veri havuzu ile sporcuların antrenman performanslarından başarı tahmin algoritmaları oluşturulmasına alt yapı sağlayacaktır. Ayrıca vuruş temelli spor dallarına yönelik geliştirilen sistemin gerekli modifikasyonlar yapılarak diğer spor dalları için de uygulanabilir hale getirilmesi sağlanacaktır.
Anahtar Kelimeler: Vuruş temelli sporlar, yazılım, kuvvet ölçümü, dinamik ölçüm.
In recent years development in technology has an impact on training methods applied on athlete progress as well as all other fields. Developed countries in sportively work on drawing the opponents away by improvement of education, nutrition and athletic talents of athletes with the aid of all technological opportunities. Performance boosting systems prepared with recent technology play a vital role in success of athletes and contribute to improvement of their weaknesses. In this thesis an interactive robotic training system software is developed to measure technique, speed, strength and striking power sustainability and improvement performance dependent to time of an athlete. A software infrastructure is built to measure contribution of training to the athlete and record that data in a database for evaluation of the athlete improvement and comparison with former performance time dependently using graphs and plots. Response time of the athlete to variable speed targets can be evaluated by means of appealing to visual perception abilities. Training settings can be adjusted with respect to age, weight and category of the athlete. That can enable us to apply specific program to athletes included in a specific category. The developed interactive endurance system software to be used in strike based sport can provide a base for success criterion of successful athletes and can enable us to build achievement prediction algorithms. Additionally the current system developed for strike based sport branches can be modified for application in other sport branches.
Keywords: Strike based sports, software, force measurement, dynamic measurement.