İnternet teknolojilerinin ve bu teknolojileri barındıran cihazların hızlı bir şekilde gelişmesi ile birlikte ortaya yeni toplum modelleri çıkmaktadır. Ortaya çıkan bu toplum modelini sosyal medya toplumu olarak ifade edebiliriz. Sosyal medya, toplumların tüm davranış, tüketim, düşüncelerini ifade etme, duyguları yansıtma gibi insani özelliklerini paylaşabildiği bir siber sosyal yapı haline dönüşmüştür. İnsanlar sosyal medyada var olmak istemektedir. Nitekim Türkiye'de sosyal medyanın kullanımı nüfusun %63'ünde aktif olarak rol göstermektedir. Sosyal medyada var olmak isteyen birey, kendini ön plana çıkartan paylaşımlar yapmaktadır. Bu paylaşımlar bireyi narsist kişilik eğilimine yöneltmektedir. Çalışmamız bireyin narsist kişilik tutumu ile sosyal medya kullanımını nasıl etkilediğini araştırmıştır. Çalışmaya 1.158 sosyal medya kullanıcısı, sosyal medya aracılığı ile araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın sonucunda Yapısal Eşitlik Modellemesi ile kurulan yol analizi istatistiksel olarak anlamlı ve yapıyı yansıtıcı olduğudur. Yol analizine göre narsist kişilik yapısı, sosyal medya kullanımının her alt boyutunu farklı regresyon katsayıları ile etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Narsist Kişilik, Sosyal Medya Kullanımı, Tüketici Tutumları
With the rapid development of internet technologies and devices that host these technologies, new community models emerge. We can express this emerging social model as a social media society. Social media has become a cyber social structure in which societies can share all their human characteristics such as behavior, consumption, expressing their thoughts and reflecting emotions. People want to exist in social media. Indeed, 63% of the population in Turkey is an active social media users. The individual who wants to be present in social media makes shares that emphasize himself. These shares lead the individual to the narcissistic personality tendency. Our study investigated how an individual affects narcissistic personality attitude and social media usage. 1,158 social media users participated in the study through social media. As a result of the research, the path analysis established with Structural Equation Modeling is statistically significant and reflective of the structure. According to the path analysis, it was concluded that the narcissistic personality structure affects each sub-dimension of social media use with different regression coefficients.
Keywords: Narcissistic Personality, Use of Social Media, Consumer Attitudes
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, 2020.
Kaynakça var.
İnternet teknolojilerinin ve bu teknolojileri barındıran cihazların hızlı bir şekilde gelişmesi ile birlikte ortaya yeni toplum modelleri çıkmaktadır. Ortaya çıkan bu toplum modelini sosyal medya toplumu olarak ifade edebiliriz. Sosyal medya, toplumların tüm davranış, tüketim, düşüncelerini ifade etme, duyguları yansıtma gibi insani özelliklerini paylaşabildiği bir siber sosyal yapı haline dönüşmüştür. İnsanlar sosyal medyada var olmak istemektedir. Nitekim Türkiye'de sosyal medyanın kullanımı nüfusun %63'ünde aktif olarak rol göstermektedir. Sosyal medyada var olmak isteyen birey, kendini ön plana çıkartan paylaşımlar yapmaktadır. Bu paylaşımlar bireyi narsist kişilik eğilimine yöneltmektedir. Çalışmamız bireyin narsist kişilik tutumu ile sosyal medya kullanımını nasıl etkilediğini araştırmıştır. Çalışmaya 1.158 sosyal medya kullanıcısı, sosyal medya aracılığı ile araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın sonucunda Yapısal Eşitlik Modellemesi ile kurulan yol analizi istatistiksel olarak anlamlı ve yapıyı yansıtıcı olduğudur. Yol analizine göre narsist kişilik yapısı, sosyal medya kullanımının her alt boyutunu farklı regresyon katsayıları ile etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Narsist Kişilik, Sosyal Medya Kullanımı, Tüketici Tutumları
With the rapid development of internet technologies and devices that host these technologies, new community models emerge. We can express this emerging social model as a social media society. Social media has become a cyber social structure in which societies can share all their human characteristics such as behavior, consumption, expressing their thoughts and reflecting emotions. People want to exist in social media. Indeed, 63% of the population in Turkey is an active social media users. The individual who wants to be present in social media makes shares that emphasize himself. These shares lead the individual to the narcissistic personality tendency. Our study investigated how an individual affects narcissistic personality attitude and social media usage. 1,158 social media users participated in the study through social media. As a result of the research, the path analysis established with Structural Equation Modeling is statistically significant and reflective of the structure. According to the path analysis, it was concluded that the narcissistic personality structure affects each sub-dimension of social media use with different regression coefficients.
Keywords: Narcissistic Personality, Use of Social Media, Consumer Attitudes