Bu çalışmada, Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü öğrencilerinin eğitim ve meslek yaşantısında önemli bir yeri olan İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) konusunda bilgi ve tutumlarının belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre öğrencilerin bilgi ve tutum düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 2017-2018 akademik yılı bahar döneminde Akdeniz Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü 2., 3. ve 4. sınıfta okuyan 352 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, gastronomi ve mutfak sanatları bölümü öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği konusundaki bilgi ve tutumlarını içeren 26 ifade ve öğrencilerin demografik özelliklerini içeren bir soru formu kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgi düzeyi ve mesleği icra ederken ortaya çıkabilecek olan sağlık ve güvenlik riskleri bilgi düzeyi orta düzeyde, iş kazası ile karşılaşmaları durumunda hukuki haklarla ilgili bilgi düzeyi ise ortanın altında olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliğine yönelik toplam tutum puanları ortanın üzerinde, toplam farkındalık algısı puanının ise yüksek olduğu saptanmıştır. Erkek ve kadın öğrencilerin bilgi ve tutum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. 21-23 yaş arasındaki öğrencilerin bilgi düzeylerinin diğer yaş düzeylerine göre, 24 ve üstü yaştaki öğrencilerin tutum düzeylerinin diğer yaş düzeylerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. 4. sınıftaki öğrencilerin bilgi ve tutumları diğer sınıf öğrencilerine göre daha yüksektir. 4-5 yıllık genel iş tecrübesi olan öğrencilerin bilgi düzeyleri diğer gruplara göre daha yüksektir. Daha önce iş kazası geçiren öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgi ve tutum düzeyleri iş kazası geçirmeyenlere göre daha yüksektir. Öğrencilerin bilgi düzeyleri ile tutum düzeyleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır. Çalışma sonucunda iş sağlığı ve güvenliğinin uygulamalı eğitimlerle desteklenmesi odağında öneriler geliştirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Gastronomi, Mutfak Sanatları, Öğrenci, İş Sağlığı ve Güvenliği
In this study, it is researched to determine the knowledge and attitudes of Gastronomy and Culinary Arts students about Occupational Health and Safety, which has an important place in educational and professional life of students, and whether students' knowledge and attitude levels differ according to various variables. In the study, scanning method, which is one of the quantitative research methods, was used. The study was conducted with the participation of 352 students in the 2nd, 3rd and 4th grades of the Department of Gastronomy and Culinary Arts at Akdeniz University, Anadolu University and Gazi University in the spring semester of 2017-2018 academic year. In the research, 26 expressions containing knowledge and attitudes of gastronomy and culinary arts students about occupational health and safety and a questionnaire containing demographic characteristics of the students were used as data collection tools. As a result of the analyzes, the level of knowledge of the students about occupational health and safety and the level of knowledge of health and safety risks that may arise while exercising the profession were found to be moderate, and the level of knowledge about legal rights in the event of an occupational accident was found below the medium. The students' general attitude scores towards occupational health and safety were higher than average, and awareness perception scores were high. There was no significant difference between knowledge and attitude levels of male and female students. Knowledge levels of students between the ages of 21-23 were found to be higher than those of other age groups, and attitude levels of students aged 24 and older were higher than other age levels. The knowledge and attitudes of the students in 4th grade were higher than the students in other grades. The knowledge level of students with general work experience of 4-5 years is higher than those of other groups. The level of knowledge and attitude of students having had previous occupational accidents on occupational health and safety is higher than those without occupational accidents. A positive and moderate relationship between students' level of knowledge and attitude has been found. As a result of the study, suggestions have been developed in the focus of supporting occupational health and safety with practical trainings.
Keywords: Gastronomy, Culinary Arts, Student, Occupational Health and Safety
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, 2020.
Kaynakça var.
Bu çalışmada, Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü öğrencilerinin eğitim ve meslek yaşantısında önemli bir yeri olan İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) konusunda bilgi ve tutumlarının belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre öğrencilerin bilgi ve tutum düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 2017-2018 akademik yılı bahar döneminde Akdeniz Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü 2., 3. ve 4. sınıfta okuyan 352 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, gastronomi ve mutfak sanatları bölümü öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği konusundaki bilgi ve tutumlarını içeren 26 ifade ve öğrencilerin demografik özelliklerini içeren bir soru formu kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgi düzeyi ve mesleği icra ederken ortaya çıkabilecek olan sağlık ve güvenlik riskleri bilgi düzeyi orta düzeyde, iş kazası ile karşılaşmaları durumunda hukuki haklarla ilgili bilgi düzeyi ise ortanın altında olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliğine yönelik toplam tutum puanları ortanın üzerinde, toplam farkındalık algısı puanının ise yüksek olduğu saptanmıştır. Erkek ve kadın öğrencilerin bilgi ve tutum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. 21-23 yaş arasındaki öğrencilerin bilgi düzeylerinin diğer yaş düzeylerine göre, 24 ve üstü yaştaki öğrencilerin tutum düzeylerinin diğer yaş düzeylerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. 4. sınıftaki öğrencilerin bilgi ve tutumları diğer sınıf öğrencilerine göre daha yüksektir. 4-5 yıllık genel iş tecrübesi olan öğrencilerin bilgi düzeyleri diğer gruplara göre daha yüksektir. Daha önce iş kazası geçiren öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgi ve tutum düzeyleri iş kazası geçirmeyenlere göre daha yüksektir. Öğrencilerin bilgi düzeyleri ile tutum düzeyleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır. Çalışma sonucunda iş sağlığı ve güvenliğinin uygulamalı eğitimlerle desteklenmesi odağında öneriler geliştirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Gastronomi, Mutfak Sanatları, Öğrenci, İş Sağlığı ve Güvenliği
In this study, it is researched to determine the knowledge and attitudes of Gastronomy and Culinary Arts students about Occupational Health and Safety, which has an important place in educational and professional life of students, and whether students' knowledge and attitude levels differ according to various variables. In the study, scanning method, which is one of the quantitative research methods, was used. The study was conducted with the participation of 352 students in the 2nd, 3rd and 4th grades of the Department of Gastronomy and Culinary Arts at Akdeniz University, Anadolu University and Gazi University in the spring semester of 2017-2018 academic year. In the research, 26 expressions containing knowledge and attitudes of gastronomy and culinary arts students about occupational health and safety and a questionnaire containing demographic characteristics of the students were used as data collection tools. As a result of the analyzes, the level of knowledge of the students about occupational health and safety and the level of knowledge of health and safety risks that may arise while exercising the profession were found to be moderate, and the level of knowledge about legal rights in the event of an occupational accident was found below the medium. The students' general attitude scores towards occupational health and safety were higher than average, and awareness perception scores were high. There was no significant difference between knowledge and attitude levels of male and female students. Knowledge levels of students between the ages of 21-23 were found to be higher than those of other age groups, and attitude levels of students aged 24 and older were higher than other age levels. The knowledge and attitudes of the students in 4th grade were higher than the students in other grades. The knowledge level of students with general work experience of 4-5 years is higher than those of other groups. The level of knowledge and attitude of students having had previous occupational accidents on occupational health and safety is higher than those without occupational accidents. A positive and moderate relationship between students' level of knowledge and attitude has been found. As a result of the study, suggestions have been developed in the focus of supporting occupational health and safety with practical trainings.
Keywords: Gastronomy, Culinary Arts, Student, Occupational Health and Safety