Günümüzde betonarme binalarda hem ihtiyaç ve hem de estetik açısından su tesisatı, telefon hattı, bilgisayar ağı, vb. gibi hizmetlerin döşemelerin altından geçirilerek asma tavan ile kapatılması tercih edilmektedir. Ancak bu tesisat borularının geçirilmesi taşıyıcı sistem elemanlarının beton dökümü sonrasında gerçekleştirilmektedir. Bu yüzden uygulamada bazen bu borular estetik kaygılarla uygulama mühendislerinin de haberi olmadan kiriş elemanlarda boşluk açılarak uygulanmaktadır. Dikdörtgen, kare veya daire şeklinde olabilen bu boşluklar taşıyıcı elemanlarda önemli ölçüde zayıflamalara yol açmaktadır. Bu çalışmada betonarme kiriş gövdesinde bırakılan boşluk adedinin ve yatay doğrultudaki konum değişiminin kiriş davranışı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu amaçla 9 adet betonarme kiriş numunesi üretilmiştir. Bu kirişlerden bir adedi boşluksuz olarak üretilmiş referans numunedir. Diğer tüm numuneler dairesel boşluklu olarak üretilmiştir. Boşluklu numunelerde boşluk adedi ve konumu değiştirilmiş ve ilgili parametrelerin davranış üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Betonarme, dairesel boşluk, eğilme, kiriş.
Nowadays, in concrete buildings, both aesthetic and necessary, the sanitary installation, telephone line, computer network and so on, of services, preferable to close the suspended ceilings by passing under the floors. However, the passage of these installation pipes is carried out after the concrete casting of the support system elements. Therefore, in practice, these pipes are sometimes applied for aesthetic concerns by opening gaps in beam members without the knowledge of application engineers. These voids which may be rectangular, square or circular cause a significant weakening of the support system elements. in this study, the effect of the change in the number of gaps remaining in the concrete beam body and its position in the horizontal direction on the beam behavior was investigated. For this purpose, 9 concrete beam samples were produced. One of these beams is the reference sample produced without gap. All other concrete beams were produced with circular openings. The number and position of the gaps in the concrete beams were changed and the effect of the relevant parameters on the behavior was investigated.
Keywords: Reinforced concrete, circular opening, bending, beam
Tez (Yüksek Lisans) - Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, 2020.
Kaynakça var.
Günümüzde betonarme binalarda hem ihtiyaç ve hem de estetik açısından su tesisatı, telefon hattı, bilgisayar ağı, vb. gibi hizmetlerin döşemelerin altından geçirilerek asma tavan ile kapatılması tercih edilmektedir. Ancak bu tesisat borularının geçirilmesi taşıyıcı sistem elemanlarının beton dökümü sonrasında gerçekleştirilmektedir. Bu yüzden uygulamada bazen bu borular estetik kaygılarla uygulama mühendislerinin de haberi olmadan kiriş elemanlarda boşluk açılarak uygulanmaktadır. Dikdörtgen, kare veya daire şeklinde olabilen bu boşluklar taşıyıcı elemanlarda önemli ölçüde zayıflamalara yol açmaktadır. Bu çalışmada betonarme kiriş gövdesinde bırakılan boşluk adedinin ve yatay doğrultudaki konum değişiminin kiriş davranışı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu amaçla 9 adet betonarme kiriş numunesi üretilmiştir. Bu kirişlerden bir adedi boşluksuz olarak üretilmiş referans numunedir. Diğer tüm numuneler dairesel boşluklu olarak üretilmiştir. Boşluklu numunelerde boşluk adedi ve konumu değiştirilmiş ve ilgili parametrelerin davranış üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Betonarme, dairesel boşluk, eğilme, kiriş.
Nowadays, in concrete buildings, both aesthetic and necessary, the sanitary installation, telephone line, computer network and so on, of services, preferable to close the suspended ceilings by passing under the floors. However, the passage of these installation pipes is carried out after the concrete casting of the support system elements. Therefore, in practice, these pipes are sometimes applied for aesthetic concerns by opening gaps in beam members without the knowledge of application engineers. These voids which may be rectangular, square or circular cause a significant weakening of the support system elements. in this study, the effect of the change in the number of gaps remaining in the concrete beam body and its position in the horizontal direction on the beam behavior was investigated. For this purpose, 9 concrete beam samples were produced. One of these beams is the reference sample produced without gap. All other concrete beams were produced with circular openings. The number and position of the gaps in the concrete beams were changed and the effect of the relevant parameters on the behavior was investigated.
Keywords: Reinforced concrete, circular opening, bending, beam