Description:
<p>Amaç: Bu çalışmada en az 12 aydır sabit ortodontik tedavi gören bireylere, ardışık üç ay oral hijyen eğitimi,motivasyonu verilmesinin, ağız içindeki farklı bölgelerin periodontal parametrelerine olan etkisi zamanbazında değerlendirilmiştir.Materyal ve metot: Çalışmamıza 15,37±1,71 kronolojik yaşa sahip, 1,41±0,29yıldır sabit ortodontik tedavi gören 30 birey katılmıştır. Bireylere dental model üzerinde, ağız içindegösterim, sözlü anlatım ile oral hijyen eğitimi, motivasyonu verilmiştir. Bireylerden başlangıç(T0), 1.kontrol(T1) ve 2. kontrol(T2) zamanlarında, 4’er hafta aralıklar ile ortodontik plak indeksi(OPI), kanamaindeksi(KI) ve cep derinliği(CD) parametreleri kaydedilmiştir. Her bir birey için üst çenede tüm üst, üst ön,üst arka, alt çenede tüm alt, alt ön, alt arka toplam 6 farklı bölge oluşturulmuş, OPI ve KI parametreleri ayrıayrı, CD parametresi ise T0, T1, T2 zamanlarında tüm ağız için hesaplanmıştır. Bulgular: Tüm üst OPI, T1,T2 zamanlarında ve tüm alt KI, T2’ de anlamlı düzeyde azalmıştır (p<0,05). Tüm üst KI, T1 zamanında tümalt KI’den daha düşüktür (p<0,05).(p<0,05). Üst ön OPI, T1 ve T2’ de anlamlı düzeyde azalmıştır (p<0,05).Üst ön OPI, T1 zamanında, alt ön OPI’ ye göre daha düşüktür (p<0,05). Üst ön KI verisi T0, T1, T2zamanlarında alt ön KI verisinden daha düşüktür (p<0,05). Üst arka OPI verisi ve CD verisi, T2’ de anlamlıdüzeyde azalmıştır (p<0,05).Sonuç: Sabit ortodontik tedavisi 12 aydan daha uzun süredir devam edenbireylerde sözel ve uygulatmalı oral hijyenin tekrarlı motivasyonu yönteminin dişeti sağlığına etkisiolumludur. Tekrarlayan tipteki bu motivasyon yöntemiyle sabit ortodontik tedavi gören hastalarda sıkçagereksinim duyulan gingivektomi işlemi uygulamaları azaltılabilir.<br></p>