Description:
<p>ÖZETPlatondan itibaren filozofların düşünselliğinde genel kabulle, faydaya ve güzele erişimedimini zanaat ve sanat farkı gözetmeksizin gören anlayış, 18. yüzyıldan sonra sanat ve zanaatolarak ikiye ayrıldı. Yine ilk olarak, 18. yüzyılda Baumgarten’in, algıyı oluşturan duyumsallıktanımını yaptığı “Theorestische Asthetik” (1750) kitabı ile birlikte yeni bir kavram olarakortaya çıkan “estetik” kavramı da sanatın kavramsallığına dâhil oldu. Bu yüzyılı takip edensüreç farklı birçok sanat betiminin ve akımının doğmasına yol açtı. Karşı duruş da denilenmodernizm rüzgârına zanaatı göz ardı etmeden tasarımsal modernizmi öngören “Arts andCrafts”, “Bauhaus” gibi akımlar da bu dönemde kendini gösterdi. Birçok sanat dalının buakımlarda yer bulmasına karşın belki de salt işlevselliğinden olsa gerek “pişmiş toprakeserler”, modern akımların sanat betimleri dışında tutulurken özellikle Bauhaus Okulu ileişlevselliği tasarımla bir arada geliştiren bir anlayış, seramiği modern sanatlara yöneltti.Günümüzde ise seramik sanatı Dada, Sürrealizm gibi akımların önünü açtığı enstalasyon(yerleştirme), performans sanatı gibi alanların objesi/objeleri olarak, modern sanat anlatılarınadâhil oldu. 1950’li yılların sonunda Peter Voulkos, hemen sonrasında Paul Soldner gibiseramik sanatçıları, yüzeylerde dışa vurumcu üsluplar kullanmaya başladı ve eserleri bugününlü modern sanat müzelerinde sergilenmektedir.Bu süreci günümüzde iyi takip eden belki de en çarpıcı örneklerinden; ilginç yaşam ve sanatöyküsüyle genç yaşta öne çıkıp uluslararası üne kavuşan 1973 Chicago doğumlu TheasterGates, çömlekçiliği özüne alarak, toplumsal yaklaşımla “İlişkisel Sanat ve Estetik”kavramsallığında ve farklı bir seramik sanatçısı kimliğiyle yeni bir tarz ortaya koydu. Gençyaşlarında başladığı sanat hayatına seramik eğitimi dâhil çok yönlü lisans ve lisansüstüeğitimlerle aldığı kazanımları da katan Gates, halen Chicago Üniversitesi’nde Profesörunvanıyla görev yapmaktadır. Dünyanın değişik yerlerinde önemli sanat merkezlerindesergiler açıp performans sergileyen Theaster Gates, kazandığı yüksek düzeyli sanatödülleriyle birlikte dünyanın önde gelen basın yayın kuruluşlarının da gözdesi bir sanatçıdır.Yapılan bu çalışmada, Theaster Gates’in çömlekçilik çıkışlı sanat anlayışı ve bunun “İlişkiselSanat” kavramsallığındaki yeri irdelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Çömlekçilik, Seramik Sanatı, Theaster Gates, İlişkisel Sanat <br></p>