1990’lardan itibaren yerel ve bölgeselekonomik kalkınma gündemine damgasını vuran “rekabetçilik için küme” yaklaşımıbirçok ülkede etkin bir şekilde uygulanmaktadır. Bu çalışma bölgelerinbirbirlerine benzemeyen toplumsal- kültürel nitelikleri ve farklı idariyapılarından kaynaklanarak çeşitlenen özgün nitelikleri nedeniyle, kümemetodolojisinin her ülke ve bölge için özel olması gerektiğini vurgulamak üzerehazırlanmıştır. Bu çerçevede çalışmanın amacı, “Alanya’da halen coğrafi yığılımlar ve küme girişimi olarakfaaliyetlerini sürdüren, turizm konaklama tesisleri ve ilgili aktörlerdenoluşan ‘Alanya Turizm Konaklama Sektörü’ için sürdürülebilir ve rekabetçi birküme oluşumu hedeflenerek, küme analizlerine dayanan küme strateji önerisigeliştirilmesi” olarak belirlenmiştir. Bahse konu amaç doğrultusunda KümeMetodolojisinin iki aşamalı yöntemi uygulanmıştır; Öncelikle, “Karo ÇerçeveModeli”, “Küme Haritası Oluşturma” ve “Ağ Yapılanma Analizi” yöntemlerindenoluşan Küme Analizleri yürütülmüştür. İkinci aşamada, söz konusu analizlerinbulguları çerçevesinde stratejik planlama tekniğinden faydalanarak, küme içinamaç ve stratejik hedefler, bir başka ifade ile temel müdahale alanlarıbelirlenerek “Küme Geliştirme için Stratejik Yol Haritası” geliştirilmiştir.Çalışmanın son bölümünde konuyla ilgili çeşitli değerlendirmeler yapılarakAlanya turizm konaklama sektörü ile ilgili çeşitli öneriler getirilmektedir.
Cluster approachfor local and regional competitiveness which has made heavy influence in theeconomic development agenda since 1990’s is implemented efficiently in variouscountries in the world. This study is prepared particularly to emphasize thatthe clustering methodology should be unique for each country and region due todiversifications in indigenous characteristics of these regions, reasoning fromunlike socio-cultural patterns and different administrative structures. In thiscontext, the purpose of the study is identified as to develop a cluster strategy suggestion for Alanya TourismAccommodation Sector, comprised of tourism accommodation enterprises and therelated actors, which are currently operating as geographicalagglomerations and a cluster initiative, by targeting a sustainable andcompetitive cluster in Alanya, based on various cluster analyses. In the line of the said purpose, the ClusterMethodology is applied in two stages; Primarily the Cluster Analyses composedof Diamond Framework Model, Formation of Cluster Map and Cluster NetworkAnalysis are carried out. In the light of the findings of these analyses Strategic Road Map for Cluster Developmentincluding identification of cluster purpose and the strategic goals, in otherwords the basic intervention areas is developed by using strategic planningtechnique in the second stage. In the last part of the study somerecommendations are put forward by conducting various evaluations related toAlanya tourism accommodation sector.