Writing isa complicated skill which has cognitive, affective, social and physical aspectsand it includes process and product in it. This skill is perceived andinterpreted differently by secondary school students. The primary goal of thisstudy is to detect and analyze secondary school students' perceptions ofwriting skill through metaphor analysis. The study sample is composed of 202students studying at secondary schools of Isparta in the second semester of2015-2016 academic year. In the study phenomenology is used in compliance withqualitative research method. The data of the study is gathered through completionof the following sentence by secondary school students: ´´Writing is like.... Because.....`` The data gathered from the study is analyzed throughcontent analysis and the valid metaphors formed by the students are classifiedand categorized according to their metaphorical justifications. According tothe findings, the metaphors used by the students has 9 different categories andthese are: a means of relief, a disfavored act, an ambiguous process,an entertaining and a joyous act, an act setting inner world in motion, adidactive act, a multidirectional communicational tool, a creative act, and anintentional and a demanding act. As a result of the study, the mostcommonly used categories belong to the categories of writing as a means ofrelief and writing as a disfavored act. It is remarkable that students perceivewriting both as a boring and tiring act and also as a means of relief.
Yazmabilişsel, duyuşsal, sosyal ve fiziksel yönü olan, süreci ve ürünü kapsayan karmaşık bir dil becerisidir. Bu beceri, ortaokulöğrencileri tarafından farklı şekilde algılanıp anlamlandırılabilmektedir. Buaraştırmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinin yazma becerisine ilişkinalgılarını metaforlar aracılığıyla tespit ve analiz etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu,2015-2016 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Isparta merkezortaokullarının 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 202 öğrencioluşturmaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemine uygun olarak olgu bilim(fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, ortaokulöğrencilerinin “Yazmak, …. gibidir; çünkü…….” ifadesini tamamlamasıaracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analiziyöntemiyle incelenmiş olup öğrencilerin oluşturdukları geçerli metaforlarsınıflandırılmış ve benzetme gerekçelerine göre de kategorilere ayrılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin kullandıkları metaforlar;rahatlama aracı, hoşlanılmayan bir eylem, belirsiz bir süreç, eğlenceli vekeyifli bir eylem, iç dünyayı harekete geçiren bir eylem, öğretici bir eylem,çok yönlü bir iletişim aracı, yaratıcı bir eylem ve amaçlı ve çaba gerektirenbir eylem olmak üzere 9 farklı kategoride toplanmaktadır. Araştırma sonucundailk sırada rahatlama aracı ve hoşlanılmayan bir eylem kategorilerinin yeraldığı görülmüştür. Öğrencilerin çoğunun yazmayı hem rahatlama aracı olarakalgıladıkları hem de sıkıcı ve yorucu bir eylem olarak gördükleri tespitedilmiştir.