Tuncay, Birgül; GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ KELKİT SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU; Polat, Sevinç; YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Description:
Bu araştırmazihinsel engelli çocukların sağlıklı kardeşlerinin benlik saygısı ve okulbaşarılarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmakapsamına, İç Anadolu’da bir İl merkezinde bulunan, Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı özel eğitim vereniki okula kayıtlı zihinselengelli kardeşi olan, 9-18yaş arası 91 sağlıklı çocuk alınmıştır.Araştırmanın verileri 1.10.2012-30.06.2013 tarihleri arasında, tanıtıcıbilgi formu, Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği ile toplanmıştır. Sağlıklıkardeşlerin yıl sonu okul başarı puanları e-okul sisteminden elde edilmiştir.Verilerin değerlendirilmesinde; Kolmogrov-smirnov testi, tanımlayıcıistatistikler, Mann-Whitney U testi, Kruskall-Wallis ve Spearman Korelasyonanalizleri kullanılmıştır.Araştırma kapsamına alınan zihinsel engelli çocukların sağlıklıkardeşlerinin % 42.8’inin 12- 14 yaş grubunda ve % 57.1’inin kız olduğu, %42.8’inin ikinci düzey ilköğretim sınıflarına devam ettiği belirlenmiştir.Zihinsel engelli çocukların sağlıklı kardeşlerinin benlik saygısı puanortalaması 59.2±14.9 olarak belirlenmiş ve % 69.2’sinin orta düzeyde, %27.5’nin ise yüksek düzeyde benlik saygısına sahip olduğu bulunmuştur.Araştırmada sağlıklı kardeşlerin benlik saygılarının zihinsel engelli kardeşincinsiyeti ve babanın çalışma durumundan etkilendiği bulunmuştur (p<0.05).Sağlıklı kardeşlerin %60.4’ünün yıl sonuokul başarı derecesinin “iyi” olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmada sağlıklıkardeşlerin benlik saygısı ile okul başarı dereceleri arasında ilişkisaptanmamıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda; sağlık çalışanları özellikle hemşireler vesağlıklı çocukların okullarının rehberlik birimi tarafından ailelere, sağlıklı çocuklarının benlik saygısını veokul başarısını destekleyen, engelli çocukları kadar sağlıklı çocuklarınınfarkında olmaları ve bu çocuklara yeterli zaman ayırmaları konusundayönlendiren aynı zamanda sağlıklı çocukların, engelli kardeşlerine ilişkinolumlu duygu ve düşünce geliştirmelerini sağlayan kapsamlı eğitimlerinverilmesi önerilmektedir.